به بدن خود اعتماد کنید

برایتان پیش آمده که یکمرتبه تحمل دود سیگار یا یک قاشق اضافه دسر را نداشته باشید؟ اینها کار بدن‌تان است که به این ترتیب با شما صحبت می کند و پیغام می‌فرستد. وقتی بدن احساس کند چیزی برای شما مضر است یا ممکن است شما دچار مشکلی شوید به همین طریق احساس خود را بیان می‌کند. احساسی که خود انسان قادر به توصیف آن نیست. مثلا می‌گوید دلم را زد، یا حالم را بد کرد/می‌کند. در این جا به چند مورد اشاره می‌کنیم که بدن برای شما تصمیم می‌گیرد. به این تصمیمات اعتماد کنید چون بدن به ضرر خودش کار نمی‌کند.

بدن شما می‌داند چقدر مایعات لازم دارید

کلیه‌ها در بدن نقش تصفیه خانه و تنظیم آب بدن را بر عهده دارند. در طول زندگی و با افزایش سن کلیه‌ها کم کم بخشی از اثرگذاری خود را از دست می‌دهند. در عین حال اعصابی که پیام تشنگی را به مغز مخابره می‌کنند هم آرام آرام ضعیف می‌شوند. فکر نکنید این اتفاق در دهه 40 و 50 رخ می‌دهد بلکه از همان سنین جوانی آغاز می‌شود. بنابراین با توجه به این دو اتفاق ممکن است شما ندانید که بدن‌تان نیاز به آب دارد و در نتیجه آب کافی ننوشید.

گوش کنید 

مهمترین علامت در مورد کافی بودن آب بدن رنگ و حجم ادرار است. اگر آب بدن کافی باشد ادرار به رنگ زرد کمرنگ یا به رنگ آب و با حجم بالا است . اگر ادرار شما تیره و غلیظ است بدانید که آب بدن کافی نیست. گاهی اوقات کم شدن آب بدن خود را بصورت بد اخلاقی و بدخلقی نشان می‌دهد. اگر فکر می‌کنید بی‌دلیل حا‌لتان خوب نیست و اعصاب‌تان بهم ریخته شاید علت کم شدن آب بدن باشد که در عین حال می‌تواند باعث سردرد هم بشود. برای تامین آب بدن هم می‌توانید در طول روز آرام آرام و جرعه جرعه و به مقدار کم اما بصورت مداوم آب بخورید. اگر دوست ندارید یکباره زیاد آب بخورید هیچ نیازی نیست با خوردن 8 لیوان بزرگ آب خود را اذیت کنید.

بدن شما می‌داند چقدر دسر بس است

از ابتدای بلوغ تا انتهای میان‌سالی میزان سوخت و ساز بدن ما بطور متوسط 10 درصد کاهش می‌یابد. به گفته متخصصان فیزیولوژی ورزشی علت این است که هر چه سن بالاتر می‌رود تمایل انسان به کم‌تحرکی بیشتر می‌شود. این کم‌تحرکی توده عضلانی را کاهش داده که به نوبه خود سوخت و ساز را کم می کند. از سوی دیگر یکی از علل کاهش میزان سوخت و ساز کاهش فعالیت سلولی است. در نتیجه حتی خانم‌های جوانی که در حد مطلوبی از تناسب اندام قرار دارند برای حفظ وزن و تناسب اندام باید کالری کمتری دریافت کنند.


گوش کنید 

فکر کنید که کاهش میزان سوخت و ساز راهی است که بدن شما انتخاب کرده تا حواس‌تان نسبت به آن چه داخل قاشق و چنگال می‌ریزید جمع‌تر باشد. در نتیجه اگر حس می‌کنید خوردن یک دسر مملو از خامه و شکلات دلتان را می‌زند، دسرهای سبک‌تر با بیس میوه را انتخاب کنید و اگر واقعا دسر دلتان را زد بقیه‌اش را نخورید!

بدن شما می‌داند چه موقع به رختخواب بروید

بسیاری از خانم‌ها غرولند می‌کنند که بدنم نمی‌کشد که تا 2 صبح بیدار بمانم و بعد 6 صبح بیدار بشوم و 7:30 سر کارم حاضر باشم. حتما هم برایتان پیش آمده که اگر هم بزور بتوانید یکی دو روز اینطور بخوابید و بیدار شوید تمام مدت روز کسل و خواب‌آلود هستید و روز سوم مریض می‌شوید. دلیل این است که بدن شما دچار کمبود خواب است و بدین وسیله دارد به شما هشدار می‌دهد. موسسه ملی خواب آمریکا اعلام کرده با بالا رفتن سن(فکر نکنید داستان مال افراد مسن است. این اتفاق از 20 تا 30 سالگی رخ می‌دهد) تغییراتی در ساختار خواب اتفاق می‌افتد؛ در این حالت ما در عمده زمان خواب در مرحله خواب سبک هستیم نه خواب عمیق و سنگین که باعث برطرف شدن خستگی شده و عامل شادابی ذهن و جسم بعد از بیداری است. این را بگذارید کنار این واقعیت که عمده ما به اندازه کافی و توصیه شده 7 تا 9 ساعت در شب نمی‌خوابیم و ببینید که تحمل شب بیدار ماندن چقدر برای بدن دشوار است.


گوش کنید 

بیش از آنچه فکر می‌کنید به خواب احتیاج دارید بخوابید. همیشه دست‌کم 7 ساعت. یک ساعت قبل از اینکه به رختخواب بروید تلفن همراه، کامپیوتر و تلویزیون را خاموش کنید. قبل از خواب ورزش نکنید و مواد محرک و حاوی کافئین مثل قهوه یا نوشابه‌های انرژی‌زا مصرف نکنید چون این کارها باعث می‌شود اصطلاحا خواب از سر آدم بپرد.

بدن شما می‌داند عضلات شما چقدر انعطاف‌پذیر هستند

هرچه تجربه و عقل بیشتر می‌شود انعطاف‌پذیری بدنی کاهش می‌یابد. اگر کسی ورزشکار حرفه‌ای نباشد و بدنش بطور عادی انعطاف لازم را نداشته باشد باید موقع انجام برخی کارها محتاط باشد. با افزایش سن انعطاف‌پذیری تاندون‌ها، رباط‌ها و مفاصل کاهش می‌یابد. در نتیجه احتمال آسیب‌دیدگی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر تحقیقات دانشمندان ژاپنی نشان داده افراد میان‌سال و مسن با انعطاف بدنی پایین بیشتر در معرض خطر بیماری‌های قلبی هستند.

گوش کنید 

وقتی لب یک جوی آب ایستاده‌اید و می خواهید از رویش بپرید اما احساس می‌کنید بدن‌تان فرمان نمی‌دهد یا وقتی بعد از مدت نه چندان زیادی رانندگی یا حتی نشستن ساده، پاها خواب می‌روند و راحت نمی‌توانید راه بروید بدانید که این‌ها علایم بدن در مورد انعطاف بدنی پایین شما است. برای حل این مشکل باید فعالیت‌های بدنی خود را بطور کلی افزایش دهید. بعد از ورزش حتما حرکات کششی انجام دهید و هر حرکت را 15 تا 20 ثانیه نگه دارید و همزمان نفس عمیق بکشید. انجام ورزش‌هایی مانند یوگا یا تای چی که مبنای آنها تعادل و انعطاف‌پذیری هستند هم بسیار مفید است.

بدن شما می‌داند نباید کینه‌ورزی کنید

روان‌شناسان مدتها است که می‌دانند افرادی که دیگران را عفو می‌کنند بیشتر عمر می‌کنند. تحقیقات در دانشگاه هنگ کنگ توضیح جالبی برای این قضیه پیدا کرده است: آنها متوجه شدند عفو کردن دیگران باعث می‌شود احساس ما به آینده بهتر شده، تمایل به آینده بصورت اجبار درآمده و عواطف ما اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. به همین دلیل تمایل به طول عمر بطور ناخودآگاه افزایش می‌یابد.

گوش کنید 

سعی کنید قلب مهربان‌تری داشته باشید. مطالعه‌ای که اخیرا در دانشگاه ویسکانسین آمریکا انجام شده نشان داده بیماران قلبی که تحت مشاوره‌هایی برای بخشیدن افراد قرار گرفته بودند(آنها یاد گرفتند بر احساس دشمنی و کینه خود نسبت به بقیه غلبه کنند) در مقایسه با افرادی که چنین آموزش‌هایی ندیده بودند به شکل باورنکردنی علایم قلبی کمتری داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

استرس دشمن شماره یک دندانپزشکان(بخش نخست)

پ ژوئن 11 , 2020
**