سینمای وحشت گفتار دوم

در شماره‌ی گذشته در مورد فلسفه سینمای وحشت و تاریخچه‌ی آن مروری داشتیم. در این بخش می‌خواهیم در مورد یکی از مهم‌ترین دهه‌های این ژانر سینمایی و فیلم‌های برجسته آن صحبت کنیم. در دهه هفتاد میلادی فیلم‌هایی توسط کارگردان‌های مؤلف ساخته شدند که در حقیقت پایه‌گذار فرنچایزهای مهمی در تاریخ سینما گردیدند. بپردازیم به بررسی این فیلم‌ها:

جن گیر ۱۹۷۳

شاید به جرأت بتوان جن گیر را ترسناک‌ترین فیلم تاریخ سینما نامید. این فیلم در سال ۱۹۷۳ توسط ویلیام فریدکین ساخته شد. فریدکین کارگردان جوان و جسوری بود که سال قبلش اسکار بهترین کارگردانی را برای ساخت فیلم ارتباط فرانسوی از آکادمی فیلم سازی آمریکا از آن خود کرده بود، ولی اولین انتخاب کمپانی برادران واگنر نبود و اگر اصرار نویسنده کتاب ویلیام پیتر بلاتی نبود شاید امروزه ما از دیدن چنین شاهکاری محروم می‌شدیم. کتاب بلاتی یکی از پر فروش‌ترین کتب سال ۷۱ بود و بر پایه‌ی یک عملیات جن‌گیری که در سال ۱۹۴۸ در ایالت مریلند امریکا روی پسری ۱۲ ساله به نام رولند دو انجام شده بود تحریر شد. بلاتی که از سبک کارگردانی فریدکین خوشش می‌آمد و می‌خواست فضای فیلم شبیه فیلم‌های مستند باشد کتاب را برایش فرستاد و او در طول شب آن را کامل خواند و بسیار تحت تأثیر آن قرار گرفت.

داستان فیلم در مورد نبرد خیر و شر برای آزاد شدن روح و جسم دختری ۱۲ ساله به نام ریگن با بازی لیندا بلیر از دست روح شریری است که او را تسخیر کرده است. وظیفه این کار به عهده‌ی کشیشی مسن به نام پدر مرین با بازی مکس فون سیدو و کشیشی جوان‌تر به نام پدر کاراس با بازی جکسون میلر می‌باشد.نقش مادر ریگن را الن برنستین بازی می‌کند که نامزد ده جایزه اسکار شد.

این فیلم علاوه بر تأثیر عمیقی که بر بینندگان گذاشت مورد تحسین منتقدان نیز قرار گرفت و نامزد ۹ جایزه اسکار شد که در زمینه‌ی فیلم نامه و صدا برداری مجسمه طلائی را از آن خود کرد.این اولین باری بود که آکادمی این افتخار را نصیب یک فیلم ترسناک می‌کرد. در اینجا باید از استاد گریم هالیوود دیک اسمیت نیز یاد کرد که به همراه دستیارش ریک بیکر وظیفه چهره سازی فیلم را به عهده داشتند و یکی از سخت‌ترین و ترسناک‌ترین گریم‌ها در تاریخ سینما را بر روی هنرپیشه جوان فیلم لیندا بلیر پیاده کردند.

موسیقی فیلم یا Tubular bells توسط آهنگساز جوان مایک اولدفیلد ساخته شده بود و به انتخاب کارگردان فیلم ویلیام فریدکین برای این اثر هنری انتخاب شد و با ضرب آهنگ ساده و ملایم خود فیلم را غنی کرد.

جن گیر پس از اکران با موفقیت بالای تجاری روبرو شد و به پر فروش‌‌ترین فیلم تاریخ در آن سال مبدل گشت.مردم برای تماشای این فیلم ساعت‌ها زیر برف و سرما صف می‌ایستادند تا موفق به دیدن آن شوند. این فیلم به خاطر ارزش هنری و اهمیت تاریخی در آرشیو کتابخانه ملی آمریکا حفظ می‌شود.

فیلم جن‌گیر در مراسم گلدن گلوب نیز در بخش بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلم‌نامه و بهترین هنرپیشه نقش مکمل (لیندا بلیر)، جوایز را از آن خود کرد.

دکتر فرخ آصف زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

خانوادهG. بزرگان مرسدس

ی سپتامبر 15 , 2024
مقدمه اوایل دهه 1900 شرکت مرسدس بنز شروع به تولید خودروهای شاسی بلند کرد. این خودروها در اصل برای مصارف نظامی طراحی می ‌شدند، اما به مرور زمان بازار مصرفی آنها نیز گسترش یافت. در دهه 1970 مرسدس بنز با معرفی مدل G-Class  به بازار وارد دوره‌ جدیدی از توسعه‌ […]