مروری کوتاه بر مباحث مرتبط با بیمه برای دندانپزشکان

اریک علیخانی

کارشناس مالی و بیمه

Eric Alikhani has been in the financial planning business since 2011 in Ontario, British Columbia, and Nova Scotia. He graduated from York University with Honours in Business Finance and is a member of Million Dollar Round Table (MDRT), since 2014 and is proudly sitting at the Top Of the Table (TOT) consecutively. He is also an active member at CALU since 2018.

انواع بیمه

به طور کلی سه نوع بیمه مرتبط با سلامت وجود دارد: بیمه از کار افتادگی(disability insurance)، بیمه بیماری­های خاص(Critical illness insurance ) و بیمه عمر(life insurance).

هر بیمه چه ویژگی­هایی دارد؟

بیمه از کار افتادگی درآمد ما را در زمان از کارافتادگی بیمه می­کند و به صورت ماهانه به فرد پرداخت خواهد داشت. فرد می­تواند بارها از این بیمه استفاده کرده و حق بیمه افزایش نخواهد داشت. این بیمه تا سن 65 سالگی فرد معتبر است.

اما بیمه بیماری­های خاص فقط یکبار در طول مدت قرارداد قابل پرداخت بوده و بعد از آن، دیگراز بین رفته و کنسل می­شود. مبلغ پرداخت شده معاف از مالیات بوده و فرد می­تواند آن را هر طور که می­خواهد خرج کند.

بیمه عمر اما می­تواند ساده­ترین یا پیچیده­ترین خدماتی باشد که شما در طول زندگی خریداری می­کنید. این محصول در واقع یک پکیج بسیار پیچیده است. شبیه چند قطعه لگو است که با سایر قطعات لگو تفاوتی ندارد ولی با داشتن نقشه می­توانید با همین چند قطعه لگو، چندین و چند استراکچر متفاوت و پیچیده را بسازید. بیمه عمر هم همین طور است و برحسب تجربه و دانش مشاور بیمه می­توان ویژگی­های آن را بر اساس مشخصات شغلی و شخصی فرد بصورت اختصاصی تهیه و تنظیم کرد. از این بیمه می­توان برای بازنشستگی(retirement planning)، tax planning، estate planning و موارد دیگر استفاده کرد. بیمه عمر یکی از اصلی­ترین شروط تایید شدن وام بانکی برای خرید مطب برای دندانپزشکان است.

کدام بیمه­ها را خریداری کنیم؟

پیشنهاد این است که هر سه بیمه در پکیج بیمه­ای هر فرد وجود داشته باشد. نکته مهم اینکه هر کدام از این بیمه­ها زاویه خاصی از سلامت ما را در درازمدت بیمه می­کند. ما نمی­دانیم در آینده یک مشکل سلامتی ممکن است ما را بیمار کند، باعث از کار افتادگی شود یا به مرگ ما منتهی شود. این مثال شاید تلخ و ناخوشایند باشد ولی حقیقتی است روزمره و کسانی که به دنبال تهیه بیمه برای سلامت خود هستند باید به این حقایق هر چند تلخ و ناخوشایند توجه داشته باشند.

وقتی همه چیز خوب است

وقتی کسی مشکل سلامتی خاصی ندارد تمام شرکت­های بیمه با کمال میل حاضر به عقد قرارداد با او هستند. در این شرایط شاید خریدار چندان اطلاعی از تفاوت بین شرکت­ها یا مشاوران مختلف و پکیج­های پیشنهادی نداشته باشد و شاید اصلا برای­ش تفاوتی هم نکند.

اما خریدار بعد از چند سال دچار مشکلی در زمینه سلامت شده و حالا می­خواهد ببیند آیا شرکت بیمه­گذار مشکل او را تحت پوشش دارد یا خیر. مواردی بسیاری اتفاق افتاده که در این زمان خریدار تازه متوجه شده که پوشش بیمه در این مورد خاص با اما و اگرهایی روبرو است. در اینجا خریدار ممکن است قرارداد خود را لغو کرده و بخواهد با شرکت دیگری قرارداد امضا کند ولی حالا دیگر بخاطر همان مشکل پیش آمده، شرکت­های بیمه تمایلی برای بیمه کردن او ندارند. بنابراین بهترین کار استفاده از تجربه و دانش یک مشاور بیمه خوش نام و قابل اعتماد است.

ریزه­کاری­های حرفه­ای

گاهی اوقات عملکرد یک یا دو فیچر به نحوی است که می­توانند عملکرد یک بیمه را از این رو به آن رو کرده و در مشاغلی خاص مثل دندانپزشکی تعیین کننده و تاثیرگذار باشند. این برعهده مشاور بیمه است که از ویژگی­های شغلی شما اطلاع کافی داشته و با آگاهی از خطرات شغلی احتمالی، فیچرهای مطلوب را به پلتفرم بیمه شما افزوده و فیچرهای فاقد کارآیی را حذف کند.

مشکلات خاص دندانپزشکان

دندانپزشکان در دوران کاری خود به لحاظ فیزیکی و روحی، فشار و استرس فراوانی را متحمل شده و احتمال آسیب دیدگی یا حتی از کار افتادگی آنها به واسطه مشکلات فیزیکی وجود دارد.  از سوی دیگر دندانپزشکان در خطر مواجهه با برخی بیماری­های عفونی خطرناک قرار دارند نظیر HIV ، هپاتیت و در حال حاضر هم کووید که این احتمال وجود دارد از طریق بیماران خود به این بیماری­ها مبتلا شوند. بنابراین بیمه سلامت برای دندانپزشکان یک نیاز واقعی است.

امکان ویژه برای دندانپزشکان

دندانپزشکان بعد از فارغ التحصیلی یا دریافت لاینسنس یک سال فرصت دارند تا از 20 درصد تخفیف از کارافتادگی دانشجویی بهره­مند شوند که در طول دوره قرارداد رقم قابل توجهی خواهد شد. شاید برخی دندانپزشکان در یک سال اول بخاطر ملاحظات مالی نخواهند خود را بیمه کنند ولی باید به این قرارداد به چشم یک سرمایه گذاری بلندمدت نگاه کنند مثل پرداخت هزینه برای کلاسهای آمادگی امتحانات و خرید لوازم و دستگاه برای تجهیز یک مطب.

چه کنیم؟

داشتن اطلاعات کافی و دقیق و مقایسه بیمه­های مختلف امری بسیار مهم بوده که ممکن نخواهد بود مگر به واسطه دریافت اطلاعات و مشاوره دقیق از یک مشاور بیمه باتجربه، قابل اعتماد و حرفه­ای که بتواند با رویکردی آینده­نگر مسائل و مشکلاتی که ممکن است در آینده بر سر راه شما قرار گیرند را پیش­بینی کرده و بر این اساس بهترین گزینه­های ممکن را پیشنهاد دهد.

در واقع بینش بلند مدت و تجربه بهترین آفری است که شما از یک مشاور بیمه دریافت خواهید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

آخرین تغییرات پروتکل امتحان اسکلیز

ج ژوئن 19 , 2020
آخرین تغییرات امتحان اسکیلز در گفتگو با دکتر رامتین صادقی خوب، بد، زشت دکتر علیرضا آشوری تمام کسانی که در امتحان اسکیلز شرکت کرده اند به خوبی می دانند که مطالعه، یادگیری و تسلط بر پروتکل امتحان اسکلیز برخلاف تصور یکی از مهمترین بخشهای این امتحان بسیار دشوار و نفسگیر […]