مزایا و چالش‌های ساخت یک کلینیک دندانپزشکی جدید

در طی دوران فعالیت حرفه‌ایی یک دندانپزشک، تصمیم برای ساخت یک کلینیک دندانپزشکی جدید هم یک حرکت استراتژیک و هم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت مهم است

همانند تمامی پروژه های ساختمانی مسکونی و تجاری، برای احداث یک کلینیک دندانپزشکی جدید، باید موارد بسیاری را قبل از اجرای پروژه، در طول آن، و بعد از اتمام ساخت کلینیک مد نظر قرار دارد. گرچه ساخت یک دندانپزشکی جدید برای هر دندانپزشکی مشکلات و چالش‌هایی رو در پی خواهد داشت ولی داشتن یک کلینیک جدید با وسایل و تجهیزات نو و مدرن مسلما مزایای بسیاری را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت.

در این مقاله به اختصار نکات مهم و مشکلاتی که باید در ساخت یک کلینیک دندانپزشکی در نظر داشت را بررسی خواهیم نمود و در انتها به مزایا و موارد مثبت داشتن یک کلینیک دندانپزشکی نیز خواهیم پرداخت.

چالش‌ها و راه حل‌ها:

ساخت یک کلینیک دندانپزشکی جدید چندین چالش را می‌تواند به همراه داشته باشد که هر کدام نیازمند بررسی دقیق و برنامه‌ریزی مطلوب برای حل آن‌ها است. از جمله چالش‌های اولیه، یافتن مکانی مناسب برای اجرای پروژه است. عواملی مانند رقابت، دسترسی آسان به حمل‌ونقل عمومی، پارکینگ و حتی قرارگرفتن کلینیک در طبقه همکف در یک ساختمان یا پلازا باید مد نظر قرار گیرد

در صورت اجاره مکان تأسیس کلینیک، مذاکره با مالک یا مالکان برای اجاره کردن مکان کلینیک با شرایط مطلوبی از جمله گرفتن اجاره رایگان در طول ساخت و ساز (حداقل سه ماه)، مدت زمان اجاره‌ (حداقل پانزده سال) و گزینه‌های خرید احتمالی محل، داشتن اجازه انحصاری دندانپزشکی در ساختمان یا پلازا باید توسط یک مشاور املاک با تجربه در زمینه املاک تجاری صورت بگیرد.

ملاحظات دیگری که باید در نظر گرفته شود عبارتند از

(Heritage) نبودن ساختمان -1

2- زونینگ (Zoning) محل کلینیک که باید زونینگ دندانپزشکی داشته باشد. باید در نظر داشت که بسیاری از ساختمان‌های تجاری ممکن است که دارای زونینگ پزشکی باشند ولی امکان ایجاد یک کلینیک دندانپزشکی در آن ساختمان یا پلازا طبق مقررات شهرداری وجود ندارد.

3-  دارا بودن پارکینگ کافی و مناسب برای کارکنان و بیماران

در صورت اجاره در یک پلازا یا یک ساختمان تجاری، نداشتن -4

demolition & relocation clause

 شرط تخریب ساختمان یا پلازا ویا جابجایی محل کلینیک باید مورد توجه قرار گیرد.

 گرفتن اجازه ساخت و ساز نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق و کمک گرفتن از یک تیم مجرب مهندسی، طراح داخلی و آرشیتکت است. در بیشتر موارد، بازه زمانی اخذ مجوز ساخت و ساز تحت تأثیر مقررات شهرداری محل انجام پروژه می‌باشد. به طور کلی، جهت گرفتن اجازه ساخت بین یک تا دو ماه طول زمان لازم است، با این فرض که هیچ مشکلی در زونینگ مکان یا هریتیج بودن محل وجود نداشته باشد. هنگام برنامه ریزی برای شروع فعالیت‌های ساخت و ساز، مهم است که این بازه زمانی فرآیند اخذ مجوز ساخت در نظر گرفته شود

در صورت احداث کلینیک در یک  ساختمان مسکونی، داشتن مکاتبات مستمر با مدیریت ساختمان برای کسب تأییدیه‌های لازم برای فعالیت‌های ساخت‌وساز، مانند سوراخ کردن کف کلینیک، دسترسی به قسمت‌های مختلف ساختمان، و نصب تابلوهای کلینیک بر روی ورودی ساختمان و روی شیشه‌های کلینک باید در دستور کار قرار بگیرد. اگر قصد اجاره یا خرید فضایی در یک ساختمان مسکونی را دارید، مهم است که توجه داشته باشید که بسیاری از مدیران ساختمان معمولاً فقط بین ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر در روزهای هفته بجز شنبه و یکشنبه اجازه فعالیت‌های ساخت و ساز را می‌دهند. این محدودیت ممکن است مدت زمان ساخت و ساز را فراتر از جدول زمانی استاندارد افزایش دهد هنگام برنامه‌ریزی پروژه ساخت خود در یک محیط مسکونی به این محدودیت‌ها توجه داشته باشید.

انتخاب یک پیمانکار قابل اعتماد و با تجربه جهت ساخت کلینیک همواره از عوامل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. بعد از انتخاب  یک پیمانکار با تجربه، بطور خاص در ساخت کلینیک‌های دندانپزشکی، مرحله بعد، مذاکره در مورد هزینه‌های ساخت و ساز، نحوه اجرای پروژه، زمانبندی اجرای آن ، و نهایی کردن  نقشه ساخت کلینیک متناسب با نظرات و نیازهای دندانپزشک است. استخدام یک طراح داخلی ماهر در طراحی کردن کلینیک،  کمک بسیار مفیدی هم برای پیمانکار و هم برای دندانپزشک خواهد بود. یک طراح داخلی ماهر میتواند در انتخاب رنگ‌ها و متریال، چیدمان مبلمان کلینیک، طراحی فضاهای داخلی کلینیک از جمله محل انتظار بیماران و میز منشی به دندانپزشک کمک نماید.

Future. Dental office chair. Ai generative

از موارد بسیار مهم دیگری که باید در نظر داشت بهره‌گیری از خدمات یک شرکت IT میباشد. با توجه به اینکه بسیاری از وسایل و تجهیزاتی که در یک کلینیک‌های دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد از تکنولوژی‌های جدید بهره مند هستند، لازم است که این وسایل از طریق یک سیستم کامپیوتری با هم دیگر در ارتباط باشند. یک شرکت IT در زمینه ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت نصب تجهیزات دندانپزشکی، نرم افزارهای دندانپزشکی ، و سایر تجهیزات کامپیوتری مورد استفاده در کلینیک کمک می‌نماید.

ارتباطات و مکاتبات ناکافی و همچنین عدم هماهنگی بین گروه‌های درگیر در پروژه ساخت یک کلینیک، می‌تواند منجر به تاخیر در اجرای پروژه و افزایش هزینه‌های ساخت و ساز گردد. برای اطمینان از ارتباط مؤثر و مستمر بین دندانپزشک و عوامل درگیر در پروژه،  استفاده از خدمات یک شرکت مدیریت ساختمانی ماهر و با تجربه (Management company) ضروری است. این اقدام پیشگیرانه با هدف جلوگیری از هرگونه ناهماهنگی بین عوامل ساخت، ایجاد یک کانال ارتباطی بین دندانپزشک تیم‌های درگیر در پروژه، مدیریت مالی پروژه، جلوگیری از اتلاف وقت، و تسهیل در پیشرفت پروژه ساخت و ساز انجام می‌گردد.

 از جمله موارد دیگری که باید در نظر گرفت  خرید تجهیزات دندانپزشکی است که نیاز به بررسی دقیق دارد. به منظور خرید این تجهیزات، یک دندانپزشک می تواند از تجربیات شخصی خود و یا از توصیه‌های همکاران استفاده نماید. باید توجه داشت که در ابتدای پروژه باید نوع و مشخصات کلیه تجهیزات پزشکی که قرار است خریداری گردد در اختیار پیمانکار قرار گیرد که بر اساس نیاز آن تجهیزات، کارهای ساختمانی مناسبی برای نصب آنها پیش بینی شود.

 اگر مشکلات خاصی مانند اپیدمی، اعتصابات کارگری و غیره پیش نیاید، ساخت یک کلینیک جدید دندانپزشکی معمولاً بین  90 تا 120 روز کاری بطول خواهد انجامید.

مزایای ساخت یک کلینیک دندانپزشکی:

با وجود چالش‌ها، مزایای ساخت یک کلینیک دندانپزشکی قابل توجه میباشد. ساخت کلینیک جدید بر اساس نظرات و نیازهای یک دندانپزشک یک مزیت کلیدی است که به دندانپزشکان اجازه می‌دهد مکان مورد نظر خود را براساس دموگرافی منطقه انتخاب نمایند. همچنین دندانپزشک قادر خواهد بود که فضای داخلی کلینیک خود را مطابق با نیازهای خاص خود طراحی کند و از آخرین  فناوری‌های نوین در کلینیک جهت کمک به بیماران استفاده نمایند. همچنین انتخاب مکانی با رقابت کمتر با سایر همکاران، موقعیت مطلوب‌تری را در بازار رقابت دندانپزشکی برای هر دندانپزشکی در پی خواهد داشت. داشتن گارانتی‌های چند ساله برای اکثر تجهیزات دندانپزشکی و گارانتی ساخت یک یا دوساله از جمله مزیت های دیگری برای ساخت یک کلینیک نو خواهد بود.

کلینیک‌های تازه ساخت همواره بر اساس آخرین موارد ایمنی، استانداردهای وزارت بهداشت، و building codeها ساخته می‌شوند که نقش بسزایی در حفظ امنیت و سلامتی بیماران و کارکنان کلینیک خواهند داشت. همچنین یک کلینیک نوساز می‌تواند در جذب بیماران نیز بسیار مؤثر باشد. کلینیکی که به تازگی ساخته شده باشد، می‌تواند به شکل قابل توجهی تصویری حرفه‌ای و مدرن از کلینیک به بیماران ارائه نماید، که ممکن است به ساخت اعتماد و اطمینان در بین بیماران به تیم دندانپزشکی و دندانپزشک کمک نماید.

از موارد دیگر میتوان به کاهش هزینه‌های کلینیک در زمان شروع بکار کلینیک اشاره نمود. با توجه به استفاده از وسایل و فناوری‌های جدید، میزان مصرف آب، برق و گاز کاهش محسوسی خواهد داشت که می‌تواند هم برای محیط زیست مفید باشد و هم اینکه هزینه‌های جاری کلینیک را کاهش داد.

سخن پایانی:

برای ساخت یک کلینیک دندانپزشکی جدید، باید عوامل گوناگونی از جمله انتخاب مکان مناسب، زونینگ دندانپزشکی، نبودن در لیست میراث فرهنگی، ارتباط مداوم با مدیریت ساختمان و مالک، انتخاب تیم مجرب در زمینه ساخت کلینیک و مدیریت مالی پروژه در نظر گرفته شود. با وجود چالش‌های فراوان در ساخت یک کلینیک جدید، مزایای بسیاری، یک کلینیک نو برای دندانپزشک به ارمغان خواهد آورد، از جمله انتخاب محل ساخت کلینیک، استفاده از فضای کافی و مناسب، کاهش هزینه‌های جاری کلینیک، تجهیزات مدرن و فناوری‌های جدید دندانپزشکی.

باید در نظر داشت برای ساخت کلینیک، استفاده از تیم‌های مجربی که در زمینه پروژه‌های دندانپزشکی تجربه و مهارت کافی را دارند بسیار مفید و مهم می‌باشد.

نویسنده:

آقای نیک رایان

CEO & Founder

.Humedent Management Inc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

سینمای وحشت ، پنجره ای به زوایای تاریک روان

ی فوریه 25 , 2024
به راستی چه عاملی سبب می‌شود که دوست داران سینما برای ترسیدن حاضر به خرج کردن هزینه و وقتشان شوند؟آیا میدانید که فیلم‌های وحشت آور پرمنفعت ترین ژانر سینمایی هستند؟در این مقاله می‌خواهیم به بررسی شاخه ای از سینما به نام ژانر وحشت بپردازیم.فیلم های وحشت آور از سالیان اولیه […]