پاگنده­ های لوکس آلمانی

پاگنده­ های لوکس آلمانی

دکتر علیرضا آشوری

به قول معروف دور، دور خودروهای SUV است و در این بین شاسی بلندهای میدسایز سهم قابل ملاحظه­ای از بازار را به خود اختصاص داده­اند. اهمیت خودروهای شاسی بلند میدسایز از این جهت است که بزرگتر از SUV های کوچک و جمع و جور سری کامپکت بوده ولی در عین حال به اندازه خودروهای گروه فول سایز بزرگ و البته گرانقیمت نیست. در نتیجه این گروه به گزینه­ای عالی برای خانواده­های عمدتا کم جمعیت تبدیل شده است. در این نوشتار شاسی بلندهای میدسایز لوکس خودروسازان لوکس آلمانی را در سال 2021 معرفی کرده­ایم. قیمت و تصاویر خودروها از وبسایت­های کانادایی هر برند استخراج شده است.

Mercedes Benz GLE

GLE 2021 در نگاه نخست ادامه منطقی تفکرات طراحان مرسدس بنز در سال­های اخیر است. ولی آنچه در مدل 2021 این SUV لحاظ شده از هر جهت چشمگیر و جذاب است. این شاسی بلند لوکس میدسایز در سه شکل مختلف از نظر قوای محرکه طراحی شده است. موتور چهار سیلندر توربوشارژ GLE 350 با حجم دولیتر 255 اسب بخار و مدل 6 سیلندر GLE 450 با حجم 3 لیتر 362 اسب بخار نیرو تولید می­کنند. این میزان در موتور هشت سیلندر 4 لیتری GLE 580، به عدد خارق العاده 603 اسب بخار افزایش می­یابد. این قدرت موتور بی­نظیر از طریق یک چرخ دنده اتوماتیک 9 سرعته به چرخ­های GLE منتقل می­شود.

تعداد آپشن­های خودرو تقریبا نامحدود است بخصوص که می­توان با افزودن یک سیستم تعلیق شرایطی فراهم کرد تا خودرو داخل شن و گِل به یک شکل حرکت کند. به عنوان یک خودروی روزمره، با خودرویی با کابین لوکس و جادار و راحت روبرو هستیم. طراحی خارجی خودرو زیبا و برازنده است و ثروت و ابهت را به بیننده القا می­کند. سواری خودرو مطابق انتظار راحت و لذت­بخش است گرچه بعضی منتقدان خودرو به خشک بودن GLE 2021  هنگام عبور از دست اندازهای بزرگ اشاره داشته­اند.

فضای داخلی با چرم و چوب و فلز به شکلی بسیار زیبا و چشمنواز تزیین شده و تفاخر از سر و روی کابین می­بارد. تمام صندلی­ها و حتی دسته آنها مجهز به گرم کن بوده و کنسول وسط خودرو می­تواند به سرعت از یک محیط گرم به یک یخچال تبدیل شود. فضای داخلی بزرگ و جادار بوده و می­توان یک ردیف سوم صندلی هم برای آن سفارش داد ولی در صورت افزودن ردیف سوم، فضای داخلی برای سرنشینان ردیف سوم بخصوص اگر بزرگسال باشند بسیار تنگ و محدود خواهد بود. با این حال صندوق عقب خودرو چه با ردیف سوم و چه بدون آن بسیار جادار و بزرگ است. اگر تمام صندلی­های خودرو خوابانده شوند، 26 چمدان داخل این SUV جا خواهد گرفت.

امکانات الکترونیکی خودرو نسبت به مدل­ قبلی تغییر چندانی نداشته است. دو نمایشگر 12.3 اینچی تقریبا در تمام طول داشبورد کشیده شده­ و امکانات فراوانی را در اختیار راننده قرار می­دهند. خودرو به سیستم MBUX است که به فرامین صوتی واکنش نشان می­دهد. بدین ترتیب راننده می­تواند بدون لمس کردن صفحه نمایشگر، دستورات خود را به سیستم هوشمند خودرو اعلام کند.

در کانادا قیمت پایه GLE 2021 از حدود 75 هزار دلار آغاز می­شود. تیونینگ AMG این مدل شامل GLE 53 و GLE 63S ظاهری لوکس­تر داشته و سواری آن حسی از یک خودرو اسپرت را القا می­کند. قیمت مدل 53 AMG در کانادا از حدود یکصد هزار دلار آغاز می­شود.

BMW X5

رقیب همیشگی مرسدس بنز، با شاسی بلند میدسایز ایکس 5 در بازار حضور دارد. کارخانه معظم آلمانی در مدل 2021 ایکس 5، تغییراتی را در مدل قبلی این SUV ایجاد کرده که مهمترین آن پلاگ این هیبرید جدید ماشین است. در مدل 2021، پلاگ این هیبرید XDrive45e جایگزین مدل قدیمی­تر آن شده است. در این سیستم، ترکیبی از قدرت یک موتور الکتریکی و یک موتور بنزینی برای تامین قوای محرکه خودرو مورد استفاده قرار می­گیرد. سری جدید پلاگ این هیبرید ایکس 5، قادر به تامین 389 اسب بخار قدرت است که توسط یک موتور بنزینی 6 سیلندر 3 لیتری(282 اسب بخار) و یک موتور الکتریکی(112 اسب بخار) تامین می­شوند. این قدرت موتور در قیاس با 308 اسب بخار قدرت سیستم قبلی، جهش قابل توجهی را نشان می­دهد. باقی تغییرات ایجاد شده نسبت به مدل 2020 اما چندان بزرگ نیستند؛ مواردی از قبیل ریموت استارتر و تهویه صندلی­های ردیف جلو.

جدا از سیستم هیبرید که به آن اشاره شد، ایکس 5 دو سیستم قوای محرکه دیگر نیز دارد. در مدل 40i یک موتور توربوشارژ 6 سیلندر 335 اسب بخار نیرو را از طریق یک جعبه دنده 8 سرعته به چرخهای خودرو منتقل کرده و در زیر کاپوت مدل M50i یک موتور 8 سیلندر تویین توربو قرار داده شده که با قدرت 523 اسب بخار این شاسی بلند زیبا را به حرکت در می­آورد.

یک نمایشگر 12.3 اینچی که به دوقسمت تقسیم شده در وسط داشبورد قرار گرفته که آپشن­های لوکس خودرو از طریق آن قابل دسترسی هستند.

فضای داخلی خودرو برای بزرگسالان بزرگ و سخاوتمندانه است اما در صورت سفارش ردیف سوم، صرفا کودکان می­توانند از مقدار فضای باقیمانده استفاده کنند. در واقع خودرو برای دو ردیف صندلی فضایی عالی و برای سه ردیف صندلی فضایی کم خواهد داشت. به جز این مورد، امکانات لوکس خودرو فوق العاده هستند. کیفیت متریال به کار رفته در کابین دقیقا همان چیزی است که از یک خودرو لوکس با برند بی ام دبلیو انتظار می­رود. ایراد اصلی که البته به تمامی خودروهای بی ام دبلیو وارد است، گران بودن این آپشن­ها است که بسیاری از آنها به صورت استاندارد وجود نداشته و باید به خودرو افزوده شوند. در نتیجه قیمت خودرو به شکلی تصاعدی افزایش خواهد داشت.

فضای بار خودرو بسیار بزرگ و جادار است و دقیقا مشابه مرسدس بنز GLE است با این تفاوت که صندلی­های ایکس 5 راحت­تر از GLE خوابانده و بلند می­شوند.

قیمت پایه خودرو در کانادا از حدود 78 هزار دلار آغاز شده و با افزودن آپشن­ها و انتخاب موتورهای قدرتمندتر به بالای یکصدهزار دلار بالغ خواهد شد.

Audi Q7

شاسی بلند لوکس آئودی یکی از برندهای لوکس کارخانه عظیم فولکس واگن، گرچه از لحاظ فروش از دو رقیب قدرتمند خود مرسدس بنز و بی ام دبلیو عقب­تر است اما طرفداران پر و پاقرص خود را داشته و همواره به عنوان یکی از برندهای مطرح خودروهای لوکس جایگاه مستحکمی داشته است. کیو 7 شاسی بلند میدسایز آئودی یکی از پرطرفدارترین محصولات این کارخانه آلمانی است که به طور خاص خانواده­ها را به عنوان گروه هدف انتخاب کرده است. کیو 7 مشابه سایر مدل­های میدسایز در دو یا سه ردیف صندلی در دسترس است و دقیقا مشابه سایر رقبا، با سفارش ردیف سوم فضای خودرو به شکل محسوسی کاهش می­یابد. با این حال، اگر این خودرو با دو ردیف صندلی سفارش داده شود، فضای داخلی آن بسیار مطلوب و ایده­آل خواهد بود.

کیو 7 در مدل 2021 خود از نظر طراحی شکل و شمایلی زیباتر از مدل­های سال­های گذشته داشته و تغییراتی بسیار جزیی در شکل و ابعاد چراغ­ها و جلوپنجره، این SUV را به خودرویی موقر و با ابهت تبدیل کرده است.

در مدل 2021، همان قوای محرکه و سیستم حرکتی مدل 2020 مورد استفاده قرار گرفته است. یک موتور توربوشارژ چهار سیلندر با 248 اسب بخار قدرت و یک موتور قوی­تر 6 سیلندر سه لیتری که با کمک یک سیستم 48 ولتی هیبرید، 335 اسب بخار نیرو تولید می­کند. این نیرو از طریق یک گیربکس اتوماتیک 8 سرعته به چرخ­ها منتقل می­شود. می­توان کیو 7 را با سیستم تعلیق سفارش داد که دردسرهای رانندگی در جاده­های ناهموار را برای سرنشینان را به حداقل ممکن کاهش می­دهد. به طور کلی سرنشینان کیو 7 با یا بدون این سیستم تعلیق، یک سواری نرم و راحت را تجربه می­کنند.

فضای داخلی خودرو زیبا، راحت و چشم­نواز است و می­توان انواع و اقسام آپشن­های لوکس و مدرن را در اختیار داشت. مشکل بزرگ کیو 7 که در تمام مدل­های این برند آلمانی دیده می­شود، گران بودن این آپشن­ها است که در صورت افزودن آنها قیمت خودرو به شدت افزایش خواهد یافت. هزینه نگهداری و سرویس آئودی نیز حتی با در نظر گرفتن اروپایی بودن و لوکس بودن خودرو، بالا و گران محسوب می­شود. قیمت پایه خودرو در کانادا از حدود 72 یا 73 هزار دلار آغاز می­شود.

Porsche Cayenne

شاسی بلند میدسایز کاین چیزی فراتر از یک مدل معمولی برای شرکت خودروسازی است. کاین مدلی بود که کارخانه پورشه را از ورشکستگی نجات داد و با کمک همین مدل بود که دومین برند لوکس شرکت فولکس واگن توانست دوباره نام خود را به عنوان یک برند لوکس و البته اسپورت در بازار خودرو دنیا مطرح کند. کاین گرچه بزرگترین SUV پورشه محسوب می­شود، اما ابعاد آن در حد یک شاسی بلند میدسایز است و بیش از هر چیز شکل و شمایل و ویژگی­های یک خودرو اسپورت را دارد تا ظاهر یک خودرو لوکس کلاسیک. کاین در 12 مدل مختلف به بازار عرضه شده و موتورهای این مدل­ها می­توانند 6 سیلندر با حجم سه لیتر، 8 سیلندر با حجم 4 لیتر یا هیبرید باشند. مدل کوپه کاین با طراحی کاملا اسپرت و موتورهای هیبرید یا هشت سیلندر توئین توربو می­تواند انتخابی بسیار هیجان­انگیز باشد. موتور هشت سیلندر کاین کوپه 541 اسب بخار قدرت دارد. تمام این موتورها از طریق یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته، نیروی تولید شده را به چرخ­های کاین منتقل می­کنند. با این حال بخاطر ذات اسپورت کاین، سواری با این خودرو کمی خشک است.

برای این خودروی لوکس می­توان آپشن­های متعدد و جذابی را سفارش داد. یک صفحه نمایشگر 12.3 اینچی در داشبورد تعبیه شده که آپشن­های پورشه از آن طریق قابل کنترل هستند. هر دو ردیف صندلی خودرو مجهز به گرم کن و تهویه بوده و می­توان آپشن­های دیگری در عین حال در فضای داخلی ماشین همه چیز حتی رنگ کمربندهای ایمنی را هم می­توان به دلخواه انتخاب کرد. با این حال در کاین نمی­توان ردیف سوم صندلی را سفارش داد که البته از سوی دیگر باعث می­شود فضایی بسیار مطلوب در اختیار سرنیشنان عقب قرار گیرد. با این همه بسیاری از فیچرهای لوکس خودرو باید بطور جداگانه سفارش داده شوند که در نتیجه قیمت تمام شده خودرو را به شدت افزایش خواهد داد. به این مورد می­توان هزینه نگهداری و سرویس بسیار بالا را نیز اضافه کرد.

قیمت پایه پورشه کاین 2021 در بازار کانادا حدود 85 هزار دلار است که در مدل­ کاین توربو اس- ای هایبرید کوپه به بالای دویست هزار دلار خواهد رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

حال دندان‌پزشکی ما خوب نیست

ج آوریل 16 , 2021
حال دندان‌پزشکی ما خوب نیست تحلیلی بر وضعیت حاکم بر دندانپزشکی ایران دکتر سیامک شایان امین دندانپزشک – روزنامه­ نگار – سردبیر وبسایت و انتشارات دندانه اشاره- دکتر علیرضا آشوری: متنی که در ادامه خواهید خواند بریده­ ای از یک مصاحبه مفصل و خواندنی است با دوست عزیزم دکتر سیامک […]