گفتگو با دکتر سارا رزم آور

گفتگو با دکتر سارا رزم آور

صدای بلند در زیر یک سقف

دکتر علیرضا آشوری

انجمن دندانپزشکان ایرانی اونتاریو(IODA) بعد از گذر از چند گردنه حساس در نهایت در سال 2019 نخستین هیات مدیره منتخب خود را شناخت که ماجراهای آن در شماره نخست مجله در گفتگو با دکتر رضا ترمه­‌ای پرزیدنت دوره اول انجمن به تفصیل بیان شده است. اکتبر 2020، دومین انتخاب سراسری IODA برای شناخت هیات مدیره منتخب برگزار شد که با حواشی و ماجراهایی همراه بود. در نهایت پس از انتخابات، خانم دکتر سارا رزم‌­آور به عنوان پرزیدنت جدید انجمن انتخاب شد. به بهانه برگزاری دومین انتخابات انجمن و مسوولیت سنگین ریاست مجموعه­‌ای مثل IODA پای صحبت­های خانم دکتر رزم­‌آور نشستیم که پیشنهاد می­‌کنم خواندن­ش را از دست ندهید.

تهران، عمان، مونترال، تورنتو

من سال 2010 از دانشگاه شهید بهشتی فارغ التحصیل شدم. از همان زمان دانشجویی به کار تحقیقاتی علاقه فراوانی داشتم در حدی که از سال 2008 و زمانی که هنوز دانشجو بودم در زمینه مواد دندانی با مرکز تحقیقات دانشکده دندانپزشکی شروع به همکاری کردم که تا سال 2012 ادامه پیدا کرد. ماحصل این دوره چند مقاله و تعداد زیادی سخنرانی بود.

سال 2012 به عمان رفتم و بعد از گذراندن امتحانات آن کشور، مشغول طبابت شدم. در پایان سال 2013 پرونده مهاجرتی ما به نتیجه رسید و به کانادا مهاجرت کردیم. همسرم  از دانشگاه مک گیل پذیرش داشت و در نتیجه ما به مونترال رفتیم. در همان زمانی که برای امتحانات دایرکت لایسنسینگ کار می‌­کردم این افتخار را داشتم که با خانم دکتر امامی که الان رییس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مک گیل هستند در یک پروژه آماری همکاری داشته باشم. بعد از گذراندن امتحانات NDEB، از ژانویه 2016 در تورنتو مشغول به کار شدم.

آشنایی با IODA

اسم IODA نخستین بار سال 2017 به واسطه گالای نوروزی به گوشم خورد. بعد از آن در چند کورس CE انجمن شرکت کرده و کم کم با اعضای فعال IODA آشنا شدم. سال 2018 بدنبال فراخوان انجمن برای داوطلبان همکاری، فراخوان را تکمیل کرده و در انجمن مشغول فعالیت شدم. آن موقع فقط یک کمیته کاری داشتیم و مثل الان چند کمیته مجزا و ارگانیزه وجود نداشت. سال 2019 انجمن ساختار منظم­تر و تعریف شده­‌ای پیدا کرد، انتخابات برگزار شد و کمیته­‌های مختلفی برای پیشبرد فعالیت­ها تعریف شد که من به عنوان رییس کمیته روابط عمومی انتخاب شدم. با شروع پاندمی تصمیم گرفتیم کاری انجام بدهیم که کمکی برای هموطنان باشد. ماحصل این کار، تعدادی پوستر در خصوص درمان­های اورژانس در دوران پاندمی بود که با استقبال فراوان همکاران قرار گرفت.

کاندیداتوری برای انتخابات

درباره کاندیداتوری برای انتخابات انجمن، راستش را بخواهید پیشنهاد دوستان بود که به من لطف داشتند و مرا به این کار تشویق کردند. گرچه در ابتدا خودم کمی تردید داشتم که چنین مسولیتی را بپذیرم یا نه ولی در نهایت وقتی شرایط را سنجیدم و بیشتر فکر کردم تصمیم گرفتم برای انتخابات کاندید بشوم. هدفم هم این بود که بتوانم کمکی انجام بدهم چون بهرحال کار در انجمن یک کار داوطلبانه است. چنین فعالیتی باید از روی عشق و علاقه باشد چون عایدی مالی و اقتصادی ندارد و از روی اجبار نمی­شود آن را انجام داد.

سه کرسی برای سه داوطلب

در ابتدا من، دکتر فرزاد دانش، دکتر علی توکلی و دکتر امیر آذرپژوه نامزد شدیم و قرار بود که سه نفر از ما به عنوان دایرکتورهای انجمن انتخاب شویم که در نهایت آقای دکتر دانش با انتشار یک نامه مراتب استعفای خود را اعلام کردند که در آن نامه دلیل خاصی را مطرح نکردند. در نتیجه بعد از انصراف دکتر دانش از کاندیداتوری، سه نفر باقیمانده بعنوان دایرکتورهای هیات مدیره انتخاب شدند. سوالی که شاید برای دوستان پیش بیاید این است که وقتی سه کاندیدا برای سه صندلی رقابت می‌­کردند اصلا چرا انتخابات و رای گیری انجام شد. طبق اساسنامه در جلسه مجمع عمومی همه اعضا واجد شرایط می­توانند اعلام کاندیداتوری کرده و در انتخابات شرکت کنند. به همین دلیل تصمیم بر این شد که انتخابات برگزار شده و از کلیه حاضران برای کاندیداتوری دعوت شود. در نهایت بر اساس همین اساسنامه، دایرکتورهای منتخب انجمن اعضای اجرایی انجمن را تعیین و منصوب می‌­کنند.

ریاست IODA

بین ما سه نفر دایرکتورهای انجمن و بر اساس صحبت­هایی که انجام گرفت و موافقت دوستان، بنده ریاست انجمن را برعهده گرفتم. البته می‌­دانم که مسوولیت سنگینی است چون بعد از چند سال بالاخره سال قبل نخستین انتخابات انجمن برگزار شد. کار دکتر ترمه‌­ای به عنوان نخستین رییس انجمن واقعا دشوار و سخت بود. من به عنوان دومین پرزیدنت منتخب IODA باید سعی کنم روند رو به جلو حرکت انجمن را تسریع کنم و آن را کماکان در مسیر صحیح نگه دارم. درست است که پرزیدنت مجموعه مسوول نهایی اقدامات انجمن است ولی به این معنی نیست که من دست تنها هستم و باید به تنهایی همه کارها را انجام بدهم. خوشبختانه امسال تیم بسیار خوب و فعالی داریم که مطمئنم در انجام کارها به من کمک خواهند کرد.

مدیریت یک خانم

برخی از دوستان به من می­‌گویند کار دشواری را قبول کرده‌­ام بخصوص که برای یک خانم ممکن است این مسوولیت سخت­‌تر هم باشد. البته فکر می­کنم به طور کلی برعکس طرز فکر بسیاری از مردم، اگر کسی در این زمینه تجربه داشته باشد دیگر زن و مرد بودن تفاوتی ندارد. یک مساله مهم این است که گاهی خود خانم­ها برای پذیرش مسوولیت‌­هایی از این دست پا پیش نمی‌­گذراند. شاید به این دلیل که این قبیل فعالیت­ها تاثیر واضحی بر زندگی شخصی افراد خواهد داشت. به عبارت دیگر گاهی خانم­ها برای این سمت­‌ها انتخاب نمی­‌شوند و گاهی هم خودشان چنین مسوولیت­‌هایی را برعهده نمی­‌گیرند. من معتقدم انسان­ها در شرایطی که به چالش کشیده می‌­شوند پیشرفت می­‌کنند و همیشه از هر موقعیتی برای مبارزه و افزودن بر توانایی­‌هایم استفاده کرده‌­ام.

مرجعی برای کامیونیتی­ های دیگر

سال گذشته به واسطه پاندمی کووید انجمن با مشکلات زیادی روبرو شد و برنامه‌­های زیادی لغو شده یا به تعویق افتادند. اما با همه اینها کارهای زیادی در انجمن صورت گرفت که قابل تقدیر هستند. همین فعالیت­ها باعث شده IODA به یک مرجع برای کامیونیتی­‌های دیگر تبدیل شود. از ملیت­های دیگر با ما تماس می­‌گیرند و راهنمایی می­‌گیرند که چطور می­توان چنین سازمانی را راه‌­اندازی کرد. این اصلا دستاورد کمی نیست. ولی بخاطر شرایط پیش آمده متاسفانه نتوانستیم از بخش بزرگی از پتانسیل انجمن استفاده کنیم. گرچه الان هم کووید کماکان به همان شکل وجود دارد ولی بهرحال همه به شرایط جدید عادت کرده‌­ایم و یاد گرفتیم که چطور باید در این شرایط کارهای­مان را پیش ببریم.

افزایش قدرت انجمن

لازمه موفقیت انجمن به نظر من همکاری هرچه بیشتر دندانپزشکان ایرانی با IODA است. هرچه اعضای بیشتری به ما بپیوندند و با ما همکاری کنند قدرت نفوذ ما بیشتر خواهد شد. هرچه تعداد ما بیشتر باشد صدای ما بلندتر شده و می‌­توانیم موثرتر به دنبال تامین منافع دندانپزشکان ایرانی باشیم. وقتی تعداد اعضای ما زیاد باشد می‌­توانیم RCDSO یا ODA را تحت تاثیر قرار داده و قدرت چانه­‌زنی بیشتری در مقابل این سازمان­ها داشته باشیم. کوتاه­‌ترین و ساده­‌ترین راه برای افزایش قدرت ما در برابر این دو نهاد افزایش تعداد اعضای ما است. برای افزایش تعداد اعضا برنامه‌­هایی را در دست تدوین داریم و حتی برای این کار یک تیم هم تشکیل داده‌­ایم.

کمیته علمی یکی از قوی­ترین کمیته­‌های ما تا کنون بوده و انجمن توانسته برنام‌ه‌­های علمی بسیار خوبی برگزار کند. این روند قطعا ادامه خواهد داشت و نخستین سمپوزیوم علمی IODA هم در ماه دسامبر برگزار شد. گرچه به خاطر کووید با مشکلات فراوانی روبرو بودیم ولی برنامه را لغو نکردیم.

برنامه ­های آتی

ابتدا این را بگویم که برنامه­‌هایی که ما برای انجمن در نظر داریم الزاما قرار نیست در همین یک دوره آتی به نتیجه برسد و ممکن است نیاز به مدت طولانی کار و برنامه­‌ریزی داشته باشد. یکی از اهداف ما ایجاد یک group benefit برای دندانپزشکان است. البته این برنامه از قبل هم وجود داشت ولی به خاطر مشکلاتی که انجمن با آن روبرو بود تا به حال به طور جدی روی آن کار نشده است و من امیدواریم بتوانیم در این دوره انجمن آن را استارت بزنیم. بهرحال هم ODA و هم RCDSO چنین خدماتی را ارائه می‌­دهند. اگر ما بخواهیم برای دندانپزشکان ایرانی چنین سازمانی را ایجاد کنیم باید منحصربه فرد و خاص جامعه ایرانی باشد که توسط دیگر انجمن‌­ها ارائه نمی­‌شود.  کار دیگر مشاوره شغلی(پرکتیس ادوایزری) است که در آن قصد داریم آموزش­هایی برای مسائل حقوقی، قضایی و حسابداری برای همکاران لحاظ کنیم.

برای عموم مردم هم برنامه‌­هایی در نظر گرفتیم از جمله حضور در مدارس هم برای آموزش بهداشت و هم برای معرفی IODA یا آشنایی با بیمه‌­های دندانپزشکی به ایرانیان. شاید جالب باشد بدانید که برخی افراد شغل دارند، بیمه دارند ولی نمی‌­دانند بیمه آنها خدمات دندانپزشکی را هم کاور می­کند یا اینکه می‌­دانند کاورج دندانپزشکی دارند ولی نمی‌­دانند چه خدماتی تحت پوشش هستند.

حرف آخر

بازهم تکرار می­کنم هرچه تعداد ما زیر یک سقف بیشتر باشد صدای ما بلندتر خواهد بود. برای جامعه کوچکی مثل دندانپزشکان ایرانی اونتاریو انشقاق و تعدد انجمن­ها جز تضعیف کل این جامعه کوچک نتیجه دیگری دربر نخواهد داشت و من امیدوارم با همبستگی جامعه دندانپزشکان ایرانی اونتاریو بتوانیم از حقوق این جامعه دفاع کرده و خدماتی در خور ایشان ارائه کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اسپلینت کنیم یا نه؟

س دسامبر 29 , 2020
پاسخی به یک پرسش همیشگی اسپلینت کنیم یا نه؟ دکتر الهه بهروز پروستودونتیست- ایمپلنتولوژیست عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تورنتو دکتر شهباز ناصر مستوفی پروستودونتیست – ایمپلنتولوژیست اسپلینت کردن یا نکردن ایمپلنت­ها در یک فضای بی­دندانی پارسیل با بیش از یک دندان از دست رفته یکی از دردسرهای درمان […]