گفتگو با دکتر مهدی ادیب راد بخش دوم

گفتگو با دکتر مهدی ادیب راد بخش دوم

زبان و پشتکار عامل موفقیت است

دکتر مهدی ادیب راد به خصوص در بین دندانپزشکان ایرانی مقیم کانادا، اصطلاحا شناخته­شده­تر از آن است که نیاز به معرفی داشته باشد. دکتر ادیب راد در روند آماده­سازی برای امتحانات NDEB به عنوان یک اینستراکتور موفق و مطرح شناخته شده و دندانپزشکان فراوانی با بهره­گیری از آموزش­های او امتحانات مذکور را با موفقیت پشت سر گذاشته­اند. گفتگویی با او داشتیم در زمینه معرفی و تحلیل هرچه بیشتر امتحانات NDEB که بخش نخست آن در شماره نخست منتشر شد. بخش دوم این گفتگوی خواندنی را از دست ندهید.

اسکلیز یا جاجمنت یا هر دو؟

پس از قبولی در امتحان AFK، شما دو گزینه پیش رو دارید. اینکه در امتحان اسکلیز شرکت کنید یا در امتحان جاجمنت یا اینکه هر دو را با هم امتحان بدهید. این سوالی است که ذهن اغلب شرکت­کنندگان را به خود مشغول می­کند. تا دو سال پیش این دو امتحان فقط 24 ساعت باهم اختلاف داشتند ولی اخیرا یک فاصله دو تا سه هفته­ای بین این دو امتحان در نظر گرفته شده و دیگر مثل سابق فشرده و پشت سر هم نیست. ولی با این حال آماده­سازی برای این دو امتحان به صورت همزمان چه از لحاظ زمانی چه از لحاظ روحی روانی کار بسیار دشواری است. خود من همزمان در هر دو این امتحانات شرکت کردم و خوشبختانه در همان تلاش اول هر دو را پاس کردم ولی مساله این بود که زمان ما سالی یک بار این امتحانات برگزار می­شد و اگر ما به طور همزمان هر دو امتحان را شرکت نمی­کردیم یک سال عقب می­افتادیم. الان که برمی­گردم و به قبل نگاه می­کنم، اگر شرایط حال حاضر وجود داشت و می­شد با یک فاصله 4 تا 6 ماهه در امتحان بعدی شرکت کرد من قطعا در این دو امتحان بطور مجزا شرکت می­کردم چون آماده­سازی و تمرین برای این دو امتحان به طور همزمان فشار بسیار زیادی به داوطلب وارد می­کند. در نتیجه من شخصا توصیه نمی­کنم همزمان با هم در این دو امتحان شرکت کنید.

مطلب بعدی اینکه اول سراغ جاجمنت برویم یا اسکلیز؟ من به دو دلیل پیشنهاد می­کنم ابتدا جاجمنت را انتخاب کنید. نخست اینکه بخش زیادی از مباحث امتحان جاجمنت در امتحان AFK هم وجود دارد که به تازگی آن را پشت سر گذاشته­اید. نکته دوم اینکه جاجمنت امتحان ارزان­تری است. امتحان اسکلیز جدا از فشار روانی و فیزیکی سنگین هزینه­های سرسام­آوری هم به داوطلب تحمیل می­کند چه از لحاظ ثبت نام چه دوره­های آماده­سازی و چه متریال. حالا فرض کنید یک داوطلب بعد از گذراندن اسکیلز خدای ناکرده نتواند امتحان جاجمنت را پشت سر بگذارد که متاسفانه در برخی موارد اتفاق می­افتد. در این صورت علاوه بر تمام مسائل روحی و روانی هزینه بسیار سنگینی هم از دست رفته است. بنابراین در نهایت پیشنهاد من این است که اول در امتحان جاجمنت شرکت کرده و بعد از قبولی در آن به سراغ امتحان اسکلیز بروید. به نظر من برای شرکت در امتحان جاجمنت، گذراندن یک دوره آماده­سازی و آموزشی کاملا ضروری است.

امتحان پیچیده جاجمنت

جاجمنت امتحان بسیار پیچیده و مبهمی است. این امتحان حدود 5 ساعت و نیم بوده و 120 تا 150 سوال دارد که به دو قسمت تقسیم می­شود. یک بخش کیس­های کلینیکی را شامل می­شود. در بخش کیس­های کلینیکی پرونده یک بیمار ارائه شده و بر اساس پرونده، بطور متوسط 5 سوال درباره مباحث مختلفی نظیر پریو، جراحی، اندو پاتو، ارتو و فارماکولوژی مطرح می­شوند. بخش دیگر سوالات مرتبط با رادیوگرافی است. در این بخش رادیوگرافی­های مختلف بیشتر پری آپیکال و بایت وینگ نمایش داده شده و درباره مباحث مختلف رادیولوژی مثلا وجود پوسیدگی، تحلیل استخوان پریودونتال، وجود جرم، ارزیابی درمان اندو و مواردی از این دست سوالاتی مطرح می­شوند. این سبک سوالات باعث شده تا امتحان جاجمنت به آزمونی بسیار سابجکتیو تبدیل شود و از این جهت یک کورس آمادگی خوب می­تواند داوطلب را به شکل مطلوبی برای این امتحان آماده کند.

تفاوت جاجمنت و AFK

نمره قبولی امتحان جاجمنت هم 75 است ولی جدا از تفاوت محتوایی سوالات با امتحان AFK، از لحاظ سبک تصحیح سوالات هم با امتحان اول تفاوت­هایی دارد. یک تفاوت اینکه تعداد سوالات در امتحان جاجمنت پایین­تر است و برای همین یک اشتباه می­تواند بسیار تعیین­کننده­تر از امتحان AFK باشد. در واقع دامنه اشتباه کردن در امتحان جاجمنت بسیار محدودتر از امتحان AFK است. از یک طرف دیگر حجم مطالب امتحان جاجمنت به مراتب کمتر از امتحان AFK بوده و صرفا مباحث کلینیکی را شامل می­شود.

آمار قبولی جاجمنت

اگر به وبسایت NDEB مراجعه کنید خواهید دید که از سال 2011 که نخستین دوره این امتحانات برگزار شد تا 2016، آمار قبولی امتحان جاجمنت همیشه بالای 50 درصد بوده و حتی در سال 2016 به 75 درصد هم رسید. تا آن زمان امتحان جاجمنت ساده­ترین امتحان این مجموعه محسوب می­شد. سال 2017 به شکلی ناگهانی و بدون اعلام قبلی، تمپلیت سوالات جاجمنت تغییر کرد و همین مساله باعث شد آمار قبولی از 75 درصد به 35 درصد برسد. از آن به بعد آمار قبولی این امتحان بین 35 تا 40 درصد بوده که از آمار قبولی امتحان AFK هم کمتر بوده است. نمره امتحان جاجمنت تاثیری در روند دریافت لایسنس نداشته و واقعا بین نمره 75 تا 100 تفاوت به خصوصی وجود ندارد. بنابراین پیشنهاد من این است که اصلا در قید گرفتن یک نمره بالا نباشید و با رویکردی محافظه­کارانه با این امتحان برخورد کنید.

امتحان کامپیوتری

در حال حاضر این امتحان در مراکز پرومتریک(مثل امتحان تافل یا آیلتس)به صورت کامپیوتری برگزار می­شود و متاسفانه در دو سه دوره اخیر شاهد بودیم که مشکلاتی مرتبط با کامپیوترها گریبانگیر متقاضیان شده در حدی که برخی از دوستان نتوانستند امتحان خود را به اتمام برسانند و نتیجه امتحان آنها ووید(void) شده است. با این حال NDEB به احتمال فراوان بزودی دو امتحان AFK و بورد را هم به صورت کامپیوتری برگزار خواهد کرد و این در وب سایت آنها به وضوح اشاره شده است گرچه دو تجربه اخیر NDEB در برگزاری امتحان جاجمنت چندان موفقیت آمیز نبود. بهرحال امیدوارم این مشکل در دوره­های بعدی برطرف شود.

خوان آخر

خوان آخر این مسیر امتحان اسکلیزاست که به نظر من فرسایشی­ترین امتحان این مجموعه محسوب می­شود. بیشتر افراد اسکیلز را به عنوان آخرین امتحان در نظر گرفته و طبعا بعد از گذراندن دو امتحان قبلی و در حالی که اغلب از لحاظ روحی، جسمی خسته واز لحاظ مالی تحت فشار هستند قدم به این امتحان می­گذارند. اسکیلز امتحانی بسیار سنگین و گرانقیمت است که هزینه نزدیک به ده هزار دلاری ثبت نام آن بسیار سنگین و کمرشکن است. از طرف دیگر برای این امتحان باید حتما در کورس­های آموزشی شرکت کرد که هزینه ثبت نام این دوره­ها از 4 تا 10 هزار دلار متغیر است. در عین حال متقاضی باید مبالغ سنگینی جهت تامین متریال و تجهیزات امتحان هزینه کند. در این امتحان مواد و وسایل دراختیار شما قرار نمی­گیرد و صرفا یونیت و تایپودونت از طرف NDEB تامین می­شود.

امتحان اسکلیز در دو روز پشت سر هم برگزار می­شود که باید 12 task توسط دندانپزشک انجام شوند. بیشتر مباحث امتحان به دو رشته پروتز و ترمیمی مربوط بوده و یک اندو اکسس هم در بین موارد امتحان وجود دارد. دندان­های امتحانی تولید شرکت نیسین ژاپن است. از جهت تامین مواد و لوازم پیشنهاد من این است که تا حد امکان لوازم و متریال را از کانادا تهیه کنید چون کیفیت مواد و لوازم بهرحال بالاتر است.

درمان کلینیکی یا کاردستی؟

این امتحان تفاوت­های فاحشی با دندانپزشکی کلینیکی عادی دارد. برخی از دندانپزشکان فکر می­کنند با مثلا ده سال سابقه طبابت به راحتی می­توانند این امتحان را پشت سر بگذارند. باید بگویم این فکر کاملا اشتباه است. این امتحان بیشتر از آنکه یک آزمون عملی دندانپزشکی باشد یک امتحان کاردستی است. دقیقا به همین دلیل هم هست که باید حتما در کلاس­های آمادگی این امتحان شرکت کرد چون این کاردستی تفاوت فاحشی با کار کلینیکی روی بیمار دارد. در این امتحان دهم میلی­متر فرق بین پاس کردن و افتادن است. در نتیجه داشتن یا نداشتن تخصص یا تجربه کلینیکی عامل تعیین کننده­ای برای موفقیت یا شکست در این امتحان محسوب نمی­شود.

عوامل سابجکتیو امتحان اسکیلز

فاکتورهای سابجکتیوی در این امتحان وجود دارد که هیچ توضیح و تفسیری برای آنها وجود ندارد. من فکر می­کنم این عوامل به صورت عامدانه در این امتحان گنجانده شده­اند تا میزان قبولی داوطلبان را در آنها کنترل کنند. از سال 2011 تا سال 2019 درصد قبولی این امتحانات سالانه از 40 درصد بالاتر و از 34 درصد پایین­تر نرفته است. این نشان می­دهد عواملی وجود دارد که مانع می­شود درصد قبولی از حدی بالاتر یا پایین­تر برود. من فکر می­کنم یکی از فاکتورهای مداخله­گر همین پروتکل امتحان و موارد سابجکتیو آن است. مجموع این موارد باعث می­شود حتی افرادی که کار دست خوبی هم دارند بعضا نتوانند در بار اول یا بار دوم این امتحان را پاس کنند ولی با اطمینان می­گویم با یافتن نقاط ضعف و تمرین و ممارست می­توان این امتحان را با موفقیت پشت سر گذاشت.

دیسیپلین عامل موفقیت

یک فاکتور مهم در امتحان اسکلیز داشتن دیسیپلین و انضباط است. در بین دندانپزشکان کشورهای مختلف این مساله در بین چینی­ها و کره­ای­ها بسیار شاخص و بارز است. این شاید یکی از اصلی­ترین دلایلی باشد که دندانپزشکان این کشورها در این امتحان بسیار موفق هستند. یا در مورد امتحان AFK و پذیرش در دانشگاه­ها، هندی­ها و پاکستانی­ها بسیار موفق ظاهر می­شوند که به توانمندی آنها در زبان انگلیسی برمی­گردد.

اجازه کار در کانادا

بعد از پاس کردن هر سه امتحان NDEB شما مجاز هستید در امتحان نشنال بورد شرکت کنید که برای تمام دندانپزشکان چه اینترنشنال چه فارغ التحصیلان کانادایی مشترک است. این امتحان در دو روز برگزار شده که یک روز آن شبیه امتحان جاجمنت و یک روز آن شبیه امتحان AFK است که شانس موفقیت در آن بسیار بالاتر از امتحانات قبلی است. بعد از پاس کردن امتحان بورد، شما برای استان مد نظر خود اقدام کرده و با تهیه مدارک مورد نظر اجازه کار در آن استان برای شما صادر می­شود. در این صورت شما به عنوان یک دندانپزشک عمومی می­توانید در استان مورد نظر کار کنید ولی محدودیتی برای انجام درمان­های تخصصی وجود ندارد. مثلا اگر شما در ایران ارتودونتیست هستید از فردای روزی که مجوز کار خود را دریافت می­کنید می­توانید درمان­های ارتودونسی ثابت را انجام دهید.

حرف آخر

من چند توصیه دارم برای دوستانی که تازه می­خواهند امتحانات را شروع کنند. یکی اینکه هرچه زودتر سعی کنند مدارک­شان را جمع­آوری کرده و این کار را موکول نکنند به دقیقه نود. البته اگر هنوز فارغ التحصیل نشده­اید پیشنهاد می­کنم صبر کنید تا کل نمرات و مدارک شما آماده شده و بعد برای ثبت نام در امتحانات و شرکت در کورس­ها اقدام کنید. دوم اینکه زبان انگلیسی را تقویت کنند و برای این کار وقت بگذارند هرچه بیشتر بهتر. چون زبان ضعیف هم در مراحل امتحان می­تواند باعث بروز مشکل شود هم بعدتر موقعی که فرد وارد سیستم کاری می­شود و نمی­تواند ارتباط درستی با بیماران برقرار کند. دیگر اینکه سعی کنند متون درسی را به زبان انگلیسی مطالعه کنند تا موقع درس خواندن کمتر دچار مشکل شوند. آخرین نکته هم اینکه سعی کنند در این امتحانات از هیچ هزینه و خرجی مضایقه نکنند. من با رویکرد صرفه­جویی در این امتحانات بخصوص در امتحان اسکیلز بشدت مخالفم. اگر لازم است خانه شما نزدیک سنتر باشد تا بازدهی شما بیشتر شود این کار را بکنید؛ اگر خریدن یک وسیله باعث ارتقا کار شما می­شود آن را بخرید حالا هرچقدر که گرانقیمت باشد؛ اگر رفتن به یک کورس خاص می­تواند شانس قبولی شما را بیشتر کند حتما در آن کورس شرکت کنید. هزینه بعدا موقع طبابت جبران خواهد شد. من قاطعانه می­گویم کسی که اینجا بیاید و زحمت بکشد و وقت بگذارد بالاخره موفق خواهد شد؛ دیر و زود دارد ولی سوخت و سوز ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نگاهی به فیلم ماراتن من از منظر دندانپزشکی

ی اکتبر 4 , 2020
نگاهی به فیلم ماراتن من از منظر دندانپزشکی چرخش فرز، فشار سوند و عصاره وحشت دکتر پژمان وزیری متخصص بیماری­های دهان؛ استادیار و عضو سابق هیات علمی دانشگاه­های همدان، شهید بهشتی و شاهد دکتر علیرضا آشوری: اگر بنا باشد در بین تمام فیلم­های تاریخ سینما که ربطی به دندانپزشکی داشته­اند […]