ارزیابی مدارک برای آزمون­های NDEB

ارزیابی مدارک برای آزمون­های NDEB

دکتر مهدی ادیب راد

دندانپزشک – پریودونتیست

اینستراکتور ارشد موسسه آموزشی کانفیدنتیست

دکتر علیرضا آشوری

دندانپزشک

نخستین مرحله امتحانات NDEB برای معادل سازی مدرک دندانپزشکی در کانادا تهیه و ارسال و ارزیابی مدارک تحصیلی است. بخشی که برخلاف تصویر مساله­ای بسیار مهم محسوب شده و گاهی حتی می­تواند فرایند امتحانات را با اشکال و تاخیر مواجهه کند. در این نوشتار سعی داشتیم مراحل مختلف تهیه و ارزیابی مدارک را مورد بررسی قرار دهیم.

ساختن پروفایل

نخستین گام برای حضور در امتحانات NDEB باز کردن یک پروفایل در وبسایت NDEB به آدرس https://ndeb-na.brighttrac.com/register   است. در این آدرس پرسش­هایی ساده و عمومی درباره سن و جنس و تاریخ تولد و آدرس مطرح شده است. پس از پاسخ دادن به این پرسش­ها داوطلب باید یک عکس را آپلود کند. توجه داشته باشید که گرچه اشاره شده که بعدا می­توان این عکس را تغییر داد ولی عملا این کار امکان­پذیر نبوده و همین عکس تا پایان روی پروفایل فرد باقی می­ماند. بنابراین عکسی را انتخاب کنید که بعدا نخواهید آن را تغییر دهید. در مرحله آخر و برای ثبت مدارک، مبلغ 900 دلار باید پرداخت شود تا فرآیند ثبت پروفایل تکمیل شود. برای اینکار شما به کارت اعتباری نیاز دارید و اگر خودتان کارت اعتباری ندارید باید از دوست یا نزدیکان خود خواهش کنید تا مشخصات کارت اعتباری خود را در اختیار شما قرار دهند.

بالافاصله بعد از تشکیل پروفایل فهرستی از مدارک درخواستی NDEB، در بخش اینفورمیشن پروفایل آپلود می­شود که به طور دقیق مدارک مد نظر این سازمان را توضیح داده است. یکی از این مدارک ارائه یک گواهی هویتی است که معمولا یا پاسپورت است یا گواهینامه رانندگی کانادایی. اگر پاسپورت خود را آپلود می­کنید، دقت کنید که پاسپورت باید حتما امضا داشته باشد.

مدارک تحصیلی درخواستی

آنچه NDEB به عنوان مدارک تحصیلی درخواستی از داوطلبان مطالبه کرده چیز عجیب و غریبی نیست. NDEB برای تایید اینکه کسی دوره دندانپزشکی عمومی را با موفقیت پشت سر گذاشته به دو مدرک دانشنامه و ریزنمرات نیاز دارد که باید توسط داوطلب و دانشگاه محل تحصیل به NDEB ارسال شود. در بخش مدارک مربوط به دانشگاه، دندانپزشک باید ریزنمرات را ترجمه کرده و همراه با یک فرم تکمیل شده که توسط NDEB در پروفایل آپلود شده، به بخش امور فارغ التحصیلان خارج از کشور دانشگاه مربوطه مراجعه کند. این فرم و ریزنمرات توسط دانشگاه تایید و امضا شده و در یک پاکت مهر و موم شده به دندانپزشک تحویل داده می­شود. نکته اینجا است که اصولا خود دانشگاه این مدارک را برای NDEB ارسال کند ولی هیچکدام از دانشکده­های دندانپزشکی در ایران این کار را انجام نداده و مدارک را برای پست به خود دندانپزشک تحویل می­دهند. در این مرحله دندانپزشک باید از یکی از دفاتر پستی بین المللی فعال در آن شهر، مدارک را از طرف دانشگاه پست کند. مهر و موم بودن پاکت حاوی مدارک و اینکه تمام صفحات ریز نمرات توسط دانشگاه تایید شده باشد بسیار مهم است. اگر هر کدام از این بخش­ها مخدوش باشد NDEB مدارک را تایید نخواهد کرد.

مدارکی که دندانپزشک می­فرستد

بخش دیگری از این مدارک باید توسط خود دندانپزشک برای NDEB پست شود. برای اینکار داوطلب باید دانشنامه و ریزنمرات را ترجمه و اصطلاحا برابر اصل(notarize) کند. با توجه به اینکه کانادا و ایران فاقد رابطه دیپلماتیک بوده و سفارتخانه و کنسولگری ندارند، بیشتر دندانپزشکان ایرانی مدارک خود را در سفارت نیوزلند نوترایز می­کردند ولی مدتی است که سفارت نیوزلند در تهران این خدمات را ارائه نکرده و در نتیجه داوطلبان ناچار هستند مدارک خود را توسط وکلای ایرانی که صلاحیت نوترایز کردن مدارک را دارند برابر اصل کنند. چند نفری از این وکلا در تهران و شهرهای دیگر ایران فعالیت می­کنند. یک راه دیگر این است که مدارک توسط دارالترجمه­های رسمی متعدد فارسی زبان در خود کانادا ترجمه و نوترایز شوند. سپس این مدارک باید به آدرس NDEB در شهر اتاوا پست شوند. در عین حال داوطلب می­تواند مدارک تایید شده در ایران را در خاک کانادا یا هر کشور دیگری به آدرس NDEB ارسال کند. در چند سال اخیر، NDEB اصل مدرک دانشنامه را در کنار ترجمه آن در لیست مدارک قرار داده است. در نتیجه داوطلبان باید اصل دانشنامه خود را نیز برای NDEB ارسال کنند. NDEB پس از بررسی و تایید دانشنامه آن را به آدرسی که داوطلب ارائه کرده پست خواهند کرد. این آدرس باید الزاما در خاک کانادا باشد.

مدت زمان ارزیابی

اندکی پس از دریافت مدارک توسط NDEB، در پروفایل جلوی مدارک ارسال شده گزینه دریافت شد ظاهر شده و مدتی بعد تبدیل می­شود به گزینه تحت بررسی. چندی پس NDEB اعلام کرد که مدارک جدیدی را نمی­پذیرد ولی از تقریبا یک سال پیش این روند دوباره به جریان افتاده است. مدت زمان بررسی مدارک بطور متوسط 6 ماه است. در دوره­ای NDEB رسما اعلام کرد که بررسی مدارک ممکن است تا 9 ماه هم به طول بیانجامد ولی اخیرا مجددا مدت زمان بررسی کوتاه­تر شده و حتی به 4 ماه کاهش یافته است.

یک وسواس مطلق

در آمریکا اداره نشنال بورد مسوول ارزیابی مدارک متقاضیان نیست ولی در کانادا خود NDEB این کار را انجام می­دهد که کار بسیار دشوار و سختی است. برخی داوطلبان تصور می­کنند تایید مدارک برای امتحانات دایرکت لایسنسینگ در کانادا توسط موسسه­ای مانند WES انجام می­شود اما برخلاف انتظار نیازی نیست ریزنمرات برای تایید به WES ارسال شود. ارسال مدارک به WES برای پرونده­های مهاجرتی یا کسانی که تمایل به ادامه تحصیل در دانشگاه دارند ضروری است ولی برای امتحانات دایرکت لایسنسینگ خود NDEB مستقیما این مدارک را بررسی می­کند.

متاسفانه در سال­های قبل خیلی­ها در این بخش تقلب می­کردند. مثلا کسی بود که دانشگاه را نیمه کاره رها کرده بود و بعد با مدرک سازی توانسته بود مجوز شرکت در امتحانات کانادا را بگیرد و بعد هم بتواند وارد بازار کار شود. با توجه به این مسائل، NDEB روی بخش ارزیابی مدارک بسیار دقیق و سختگیر است و به جرات می­توان گفت دقت و وسواس آنها در ارزیابی مدارک در کل دنیا نظیر ندارد. بارها اتفاق افتاده که بابت اشتباهاتی بسیار کوچک مدارک را پس فرستاده­اند و بعد متاسفانه نوبت رسیدگی مدارک می­رود آخر صف! متاسفانه بارها دیده­ شده دانشجویانی که در کلاس شرکت کرده­اند و کلی هم زحمت کشیده­اند ولی یک مرتبه بابت یک اشتباه کوچک مثلا جابجا شدن یک حرف در نام خانوادگی مدارک برگشت خورده و شانس ثبت نام و شرکت در امتحان فرد از بین رفته. نامهای خانوادگی ما ایرانی­ها هم که معمولا طولانی و چند کلمه­ای است! این وسواس البته چیز بدی نیست ولی بهرحال ارزیابی آنها زمان زیادی می­برد و پیش می­آید که چند بار مدارک یک نفر برگشت بخورد آنهم بخاطر یک روز جابجا شدن تاریخ یا یک ویرگول یا یک اشتباه خیلی کوچک در دیکته اسم.

منطقا از همان ابتدا نباید این کار به NDEB واگذار می­شد و باید یک سازمان دیگر مسوولیت این کار را برعهده می­گرفت. این انتقادی است که به NDEB وارد است ولی مصرانه می­خواهند کماکان خودشان این کار را انجام بدهند. در نتیجه خود این مساله ارزیابی مدارک به یک فرآیند فرساینده پراسترس تبدیل شده و گذراندن آن یک موفقیت بزرگ محسوب می­شود!!

ثبت نام امتحانات

پس از اتمام بررسی مدارک و تایید همه آنها توسط NDEB، در پروفایل داوطلب، گزینه­های ثبت نام برای امتحان AFK فعال می­شود. از اینجا به بعد دندانپزشک می­تواند بر اساس زمانبندی موجود در یکی از امتحانات آینده AFK ثبت نام کرده و مسیر دایرکت لایسنسینگ یا مسیر دانشگاه را پیگیری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تغییرات جدید آزمون اسکیلز(NDECC)

ی نوامبر 21 , 2021
تغییرات جدید آزمون اسکیلز دکتر مازیار ابراهیمی اندودونتیست پس از ماهها انتظار در اواخر اکتبر 2021 جزئیات تازه ای از فرمت جدید امتحان سنجش مهارتهای کلینیکی (ACS)  ، با نام جدید  National Dental Examination of Clinical Competence™ (NDECC™ منتشر شد. همانطور که قبلا دراینجا پیش بینی شده بود، امتحان جدید […]