تاریخچه پروتزهای دندانی

دندانهایی که از نو متولد می شوند

بشر از بدو خلقت همواره با مشکل ترمیم و جایگزینی دندانهای از دست رفته خود دست به گریبان بوده است. مشکلی که او را واداشته همواره به دنبال راه حلی برای غلبه بر آن باشد. تلاش­های بشر در طول تاریخ به ایجاد و ابداع رشته­ای در علم دندانپزشکی منجر شد که امروزه از آن با عنوان پروتزهای دندانی یاد می­شود. رشته­ای که به آرزوی دیرینه بشر برای جایگزینی و بازسازی دندان­های تخریب شده و از دست رفته جامه عمل پوشانده است.

عهد باستان

تاریخچه قابل استناد علم دندانپزشکی به چیزی در حدود هفت هزار سال پیش از میلاد مسیح و به تمدن دره سند در دوران برنز باز می­‌گردد. از همان دوران عملا رشته دندانپزشکی به کشیدن دندان­های دردناک و از سوی دیگر بازسازی یا جایگزینی دندان­های تخریب شده و از دست رفته معطوف بود. نخستین شواهد از ترمیم و بازسازی دندان به شش هزار و پانصد سال قبل و کشور اسلوونی باز می­گردد که با موم زنبور عسل دندانی تخریب شده را بازسازی کرده بودند. در عین حال تحقیقات باستان­شناسی روی اجساد به جای مانده از دوران مصر، یونان و روم باستان نشان دهنده تلاش حکیمان آن دوران برای ساخت پروتزهای دندانی است. در یکی از این موارد دندان کشیده شده فرد دیگری را با یک سیم از جنس طلا به دندانهای مجاور فیکس کرده بودند. در نمونه دیگری، چند دندان مصنوعی که از سنگ تراشیده شده بودند با یک سیم نقره­ای در فک بالا ثابت شده و دندان­های از دست رفته قدامی را بازسازی کرده بودند. اما برخی از محققان معتقدند نخستین کاربرد بریج به دوره تمدن اتروسکان­ها باز می­گردد. تمدنی با تبار غیر هند اروپایی که از حدود 700 سال پیش از میلاد تا اواسط سده نخست پیش از میلاد در شبه جزیره ایتالیا وجود داشت و همزمان با پیدایش جمهوری روم رو به انحطاط گذاشت. جدای از ابداع بریج، اتروسکان­ها احتمالا یکی از نخستین اقوامی بودند که توانستند انواعی از دنچرهای کامل یا پارسیل را تهیه کنند. آنها این دنچرها را از دندان­های خارج شده سایر انسان­ها یا از دندان­های حیوانات می­ساختند. در مصر باستان نیز برای جایگزینی دندان­های از دست رفته، دندان­های مصنوعی تراشیده شده را با سیم­هایی طلایی به دندان­های مجاور متصل می­کردند.

نمونه ­ای از يك بريج مربوط به تمدن اتروسکان 700 سال پيش از میلاد مسیح

عصر تحول

به مرور و با پیشرفت­های علمی در زمینه جراحی و روش­های خارج کردن دندان­های دردناک، بحث جایگزینی دندان­های از دست رفته بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. بیماران حالا با ابداع ابزارهای جدیدتر نسبتا راحت­تر از قبل از شر دندان­های دردناک و لق خود خلاص می­شدند اما راه­های چندان مناسبی برای جایگزینی آنها نداشتند. افرادی که دچار بی­دندانی کامل یا پارسیل بودند به ناچار از دندان­هایی تراشیده شده از چوب، فلز، عاج یا مواد دیگر استفاده می­کردند که به وسیله سیم به هم متصل شده­اند.

ماجراهای دندان مصنوعی جورج واشنگتن

یکی از مشهورترین افرادی که از این پروتزهای کامل استفاده می­کرد جورج واشنگتن نخستین رییس جمهور آمریکا بود. او خیلی زود دندان­هایش را از دست داد و وقتی در سن 57 سالگی(1789) رییس جمهور شد فقط یک دندان در دهانش باقی مانده بود. او چندین دست دنچر متحرک داشت که از عاج فیل و عاج کرگدن ساخته شده بودند. او یک دست دندان مصنوعی هم داشت که از دندان­ انسان ساخته شده بود. دندان­هایی که از دهان برده­های سیاهپوست در حوالی سال 1784 خارج شده و با سیم­های طلایی به هم متصل شده بود. در عین حال گفته می­شد که واشنگتن شکاف کام دارد و به همین دلیل از یک دست دندان مصنوعی با بیس چوبی استفاده می­کند. مکانیسم کار این پروتز چوبی به این صورت بود که با جذب آب آن شکاف را بطور کامل بسته و سیل می­کرد. با این حال این مساله در حد شایعه باقی مانده و شواهد تاریخی مستدلی وجود ندارد تا آن را تایید کند.

دندانهای مصنوعی جرج واشنگتن که از دندان مردگان تهیه شده بود

پایه­ریزی دندانپزشکی نوین

در همین دوران یعنی اواخر قرن 17 میلادی و اوایل قرن 18 یک جراح فرانسوی توانست با ابداعات خود فصل نوینی در عرصه علوم دندانپزشکی باز کند. دکتر پیر فوشار(Pierre Fauchard) جراح بسیار متبحری بود که به رغم محدودیت­های تکنولوژیک در آن زمان، توانسته بود جراحی­های بی­نظیری انجام دهد. جدا از جراحی، فوشار توانست با ابداع برخی لوازم و تغییر ابزارهای مربوط به ساعت سازی، جواهرسازی و حتی آرایشگری، تحولی چشمگیر در زمینه ابزارهای دندانپزشکی ایجاد کند. او مواد پرکننده حفره را بعنوان درمان حفرات پوسیده مطرح کرد. اقدامات فوشار چنان بود که بعدها لقب پدر دندانپزشکی نوین را برای او در نظر گرفتند.

جدای از جراحی دهان، دکتر فوشار یکی از پیشگامان رشته پروتز هم محسوب می­شود و روش­های بسیاری برای جایگزینی دندان­های از دست رفته ابداع کرد. او پیشنهاد کرد که دندان مصنوعی را می­توان از بلوک­های عاج یا استخوان تراشید. یکی از روش­های درمان پروتزی فوشار این بود که قطعات دندانی مصنوعی که از عاج یا استخوان تراشیده شده بود را با محورهایی به دندان­های اطراف متصل می­کرد. او برای این کار از سیم­های طلایی یا نخ­های موم اندود استفاده می­کرد.

اقدامات فوشار زمینه­ساز یک حرکت علمی تمام عیار در عرصه علوم دندانپزشکی بود. بسیاری از دانشمندان جوان علاقه مند به فعالیت­های فوشار، تحقیقات او را ادامه داده و تکمیل کردند. به ویژه از بین آنها می­توان به اتین بورده(Etienne Bourdet) اشاره کرد که جدا از تحقیقات درخشان­ش در زمینه آمالگام و ژنژیوکتومی، ایده­های فوشار در زمینه پروتزهای دندانی را نیز بکار برده و آنها را بهبود بخشید.

در همین دوران، حوالی سال 1770، الکسیس دوشاتو (Alexis Duchâteau) نخستین دنچرهای ساخته شده از پرسلن را معرفی کرد. 20 سال بعد یکی از دستیاران دوشاتو به نام نیکولاس دوبیوس دی شمان با ایجاد تغییراتی در روش دوشاتو توانست دنچرهایی از جنس پرسلن تولید کند. او می­توانست هر تعداد دندان از دست رفته را با پرسلن جایگزین کند.

در سال 1820، ساموئل استاکتون که یک طلاساز بود، توانست با پرسلن دنچرهایی بسیار با کیفیت تولید کند. این دندان­های مصنوعی از جنس پرسلن، روی پلیت­هایی از جنس طلای 18 عیار سوار شده بودند. در دهه 1850، همان دندان­های مصنوعی اینبار از ولکانیت تولید شدند؛ ماده­ای که شکل سخت شده لاستیک بود. نلسون گودیر با کشف ولکانیت، به تولید انبوه دنچرهای متحرک با بیس ولکانیت و دندان­هایی از جنس پرسلن دست زد.


تا اینکه در قرن بیستم و با معرفی رزین­های آکریلی و سایر انواع پلاستیک، شیوه و تکنولوژی ساخت دندان­های مصنوعی بطور کامل دگرگون شده و فصل نوینی در علم دندانپزشکی و رشته پروتزهای دندانی گشوده شد.

دنچر از جنس ولکانیت و دندانهای پرسلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گزارشی از اثرات کووید-19 برمطبهای دندانپزشکی

ج ژوئن 12 , 2020
بر مطبهای دندانپزشکی انتاریو چه گذشت؟ دکتر علیرضا آشوری بعد از پاندمی ویروس کرونا، مدتی طول کشید تا دولت­ها در سراسر دنیا اصطلاحا خود را جمع و جور کرده و بتوانند در برابر این پاندمی دست به اقدام بزنند. دولت کانادا و به تبع آن دولت­های ایالتی کانادا در زمره […]