دکتر حسین صرافان

گفتگوى اين شماره‌ى مجله را اختصاص داديم به دكتر حسين صرافان يكى از دندانپزشكان موفق ايرانى كه هم تجربه تحصيل در هر دو كشور ايران و كانادا را دارند و هم تجربه مطب‌دارى. همچنين ايشان به عنوان instructor در دانشگاه‌هاى هر دو كشور فعاليت داشته‌اند.

(دکتر افشین تبریزی)

تحصيل و كار در ايران

در سال 1990 وارد دانشكده‌ی دندانپزشكى دانشگاه آزاد تهران شدم و درسال 1996 فارغ التحصيل شدم. در اين سال‌ها دكتر شاهورديانى رئیس بخش ترميمى دانشگاه بودند و دكتر يزدانى از اساتيدى بودند كه زياد از ايشان ياد گرفتم و باعث افتخارم هست كه از اين دو استاد نه تنها دندانپزشكى بلكه درس انسانيت و زندگى ياد گرفتم. در حقيقت دكتر شاهورديانى الگوى من بودند. از سال ١٩٩٦ تا ٢٠٠٣ در بخش ترميمى دانشگاه آزاد به عنوان مربى در دانشگاه فعاليت مى‌كردم. همزمان در كلينيك ويژه‌ی دانشگاه به عنوان دندانپزشك به بيماران خدمات ارائه مى‌دادم و به عنوان معاونت دانشجويی در بخش ادارى دانشكده دندانپزشكى دانشگاه آزاد هم فعاليت مى‌كردم.

تحصيل در كانادا

 عليرغم علاقه‌ام به مطب و فعاليت دانشگاهى در دو حوزه‌ى تدريس و ادارى، تصميم به مهاجرت گرفتم و امتحان معادلسازى مدرك دندانپزشكى كانادا را گذراندم. در سال 2005 در دانشگاه‌هاى وسترن انتاريو و UBC استان بريتيش كلمبيا پذيرفته شدم. بعد از گذراندن دو سال دوره تكميلى در  UBCدر سال ٢٠٠٧ به عنوان دندانپزشك كانادايی مجوز كار دريافت كردم.

كار در كانادا

بعد از فارغ التحصيلى ابتدا به عنوان  associate dentistشروع به كار كردم و بعد از مدتى مطب شخصى خودم را راه اندازى كردم و در حال حاضر دو كلينيك دندانپزشكى در ونكور دارم و كار كلينيكى انجام مى‌دهم ولى از آنجاييكه علاقه به حضور در محيط دانشگاهى و تدريس داشتم از حدود سيزده سال پيش تا الان به عنوان instructor در دانشگاه UBC مشغول فعاليت هستم.

University of British Colombia

دانشگاه  University of British Colombia که به اختصار UBC ناميده مى‌شود، يكى از معروف‌ترين دانشگاه‌هاى كاناداست كه امسال شصتمين سالگرد دنتال كلينيك اين دانشگاه بود كه تا به حال حدود سه هزار و پانصد دانشجوى دندانپزشكى از آن فارغ التحصيل شده‌اند.

مدرك دندانپزشكى ارائه شده در اين دانشگاه DMD مى‌باشد كه در واقع doctorate of dental medicine  است. دانشجويان دندانپزشكى در اين دانشگاه در طى دو سال اول واحدهاى مشابه زيادى را با دانشجويان پزشكى دارند و از اين جهت مدرك  DMDبالاتر از مدرك  DDS است .

در دنتال كلينيك اين دانشگاه صد و بيست يونيت دندانپزشكى براى دانشجويان و حدود شصت يونيت براى فارغ التحصيلان وجود دارد. اين دانشگاه يكى از بهترين دانشكده‌هاى دندانپزشكى در زمينه‌ی تحقيق در كانادا است .برنامه‌هاى ارائه شده در اين بخش شامل موارد زير مى‌باشد:

Undergraduate ,Graduate , Post Graduate , Dental Hygiene Degree and DSATP

DSATP (Dental Speciality Assesmebt and Training Program)

كه با نام GAP Training شناخته مى‌شود.

دانش و مهارت كلينيكى متقاضيان را در زمينه‌ی تخصصىیشان ارزيابى مى‌كند و نقاطى را كه نياز به آموزش اضافه دارند، شناسايى مى‌كند و متقاضى بايد در كمتر از دوازده ماه اين دوره را تكميل كند و گواهى شركت در اين دوره را دريافت نمايد. بعد از آن می‌تواند در آزمون  NDSE شركت كند .

در حال حاضر دوره DSATP براى تخصص‌هاى زير در سال 2024/2025 متقاصى مى‌پذيرد .

– ارتودنسى

– پريودنتيكس

– دندانپزشكى كودكان

تفاوت‌هاى سيستم آموزشى ايران و كانادا

ساختار آموزش دندانپزشكى در ايران با كانادا متفاوت است. به نظر من يكى از مزاياى روش آموزشى اينجا اين است كه در ايران ما براى يادگيرى مهارت‌هاى كلينيكى بخش‌هاى مختلف دندانپزشكى مثل اندو، ترميمى، جراحى، اطفال و…داريم، در حاليكه در  UBCيك كلينيك يكپارچه دندانپزشكى وجود دارد دقيقاً شبيه به كارى كه  يك دندانپزشك در مطب و كلينيك انجام مى‌دهد. دانشجو موظف است مسئوليت يك بيمار را پذيرفته و بعد از طرح درمان به قول معروف  A to Zدرمان‌هاى مد نظر را براى بيمار انجام دهد .

روش كار در كلينيك دانشكده براى دانشجويان كاملاً شبيه به كارى است كه در آينده در مطب خودشان انجام مى‌دهند .

دانشگاه UBC مربى‌هاى تمام وقت و نيمه وقت دارد و پروفسورهایی كه بخش‌هاى تئورى را به دانشجويان تدريس مى‌كنند. بيشتر از دويست instructor كه همه از دندانپزشكان بومى ساكن در استان هستند كه وقت و دانش و تجربه خودشان را با دانشجويان به اشتراك مى‌گذارند .

يكى از برنامه‌هاى متفاوت اين دانشگاه برنامه تابستانى هست كه در طى آن برخى از جامعه دندانپزشكان با ثبت نام در اين برنامه به دانشجويان دندانپزشكى اجازه مى‌دهند تحت نظارت آنها در مطب شخصى خودشان در طول چهار سال تحصيل دندانپزشكى كار كنند . سلامتى و مراقبت از بيمار هدف اصلى اين سيستم درمانى است. دانشجو مسئوليت كامل يك بيمار را به عهده دارد و بايد پاسخگوى تمام نيازهاى درمانى بيمار باشد. چنانچه دانشجو نتواند درمان مورد نظر را انجام دهد و يا اينكه بيمار نياز به درمان تخصصى داشته باشد بايد بيمار را به  فارغ التحصيلان يا كلينيك تخصصى ارجاع بدهد. UBC كلينيك‌هاى تخصصى پريو، اندو، اطفال، پروتز و ارتودنسى قابل دسترسى است و تعامل بين دانشجويان دندانپزشكى با فارغ التحصيلان از نكات مؤثر و كليدى اين سيستم آموزشى است كه در آن بيمار به هيچ وجه متضرر نمى‌شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تاریخچه کدکم در دندانپزشکی

س آوریل 2 , 2024
در این شماره مجله تصمیم گرفتیم که برویم سراغ یک مطلب داغ و خواستنی، یعنی کدکم cad cam که مخفف computer aided design and computer aided   manufacturing  است. البته این مطلب خیلی هم جدید نیست و خود نگارنده ۱۲ سال پیش که این سیستم وارد ایران شد، از اولین کسانی […]