راهکارهایی برای دندانپزشکانی که امکان شرکت در کلاس­های آمادگی AFK را ندارند

درس خواندن از راه دور

راهکارهایی برای دندانپزشکانی که امکان شرکت در کلاس­های آمادگی AFK را ندارند

دکتر مهدی ادیب راد

پریودونتیست- اینستراکتور ارشد گروه آموزشی کانفیدنتیست

دکتر علیرضا آشوری

دندانپزشک

جگرامتحان AFK(assessment of fundamental knowledge) نخستین امتحان از مجموعه امتحانات دایرکت لایسنسینگ برای دریافت مجوز فعالیت دندانپزشکی در کانادا است. در عین حال دندانپزشکی که برای طبابت در کانادا قصد ورود به دانشگاه را دارند هم باید از سد این امتحان عبور کنند. امتحانی پرحجم که نیازمند مطالعه زیاد و پردامنه است. بسیاری از دندانپزشکان برای گذراندن این امتحان در کلاس­های حضوری آمادگی امتحان AFK که توسط آموزشگاه­های مختف برگزار می­شود شرکت می­کنند. اما هستند افرادی که بنا بر هر دلیلی مثلا حضور در کشوری غیر از کانادا یا حضور در شهری غیر از تورنتو امکان شرکت در کلاس­های حضوری را ندارند. در این نوشتار گزینه­‌های آمادگی این افراد برای امتحان AFK را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تهیه جزوات

آموزشگاه­هایی که دوره‌­های آمادگی برای آزمون AFK را برگزار می­کنند همگی جزواتی مرتبط با این امتحان را تهیه کرده‌­اند. یک راه برای این دسته از همکاران تهیه جزوات از همین آموزشگاه­ها است. به طور مثال کانفیدنتیست به عنوان یکی از بهترین مراکز برگزارکننده کلاس­های آمادگی آزمون AFK جزواتی مخصوص دندانپزشکانی که نمی­خواند در کلاس­ها حاضر باشند تهیه کرده است. برای دوستانی که در کانادا حضور دارند ولی ساکن تورنتو نیستند این کار بسیار ساده است. سفارش از طریق ایمیل یا تلفن داده شده و بعد از پرداخت هزینه، جزوات به آدرس شما پست خواهد شد. اما ماجرا برای دوستانی که در خارج از کانادا بخصوص در ایران هستند پیچید‌ه‌­تر است. با توجه به محدودیت­های انتقال پول و مشکلات ارسال از کانادا به ایران، این دوستان ناچار هستند برای سفارش جزوات از دوستان خود کمک گرفته و سپس یا با کمک مسافر یا از طریق پست جزوات را دریافت کنند. با توجه به وزن زیاد این جزوات، مسافران معمولا تمایل زیادی به حمل این بسته‌­ها ندارند. پست هم گرچه تا بحال این جزوات را به ایران تحویل داده ولی مدت زمان تحویل آن ممکن است یک ماه یا بیشتر به طول بینجامد.

راهکار: اگر می­خواهید در ایران درس بخوانید از مدتی قبل از آغاز درس خواندن جزوات خود را مستقیما یا از طریق دوستان خود سفارش دهید تا با در نظر گرفتن مدت زمان تاخیر پست و سایر مشکلات احتمالی به موقع به دست­تان برسد.

خواندن رفرنس

NDEB تعداد بسیار زیادی رفرنس برای خواندن امتحان AFK معرفی کرده که خواندن همه آنها مطلقا غیرممکن است. با این حال اگر کسی از دوران دانشجویی به خواندن کتاب­های رفرنس عادت داشته باشد، شاید بتواند برخی رفرنس­های اصلی امتحان را نیز بخواند. مساله اینجا است که این کار بسیار سخت و زمان­بر است چون اگر برای هر درس اصلی فقط یک رفرنس هم مطالعه شود حجم صفحات این کتاب­ها به راحتی به بیش از ده هزار صفحه بالغ خواهد شد.

راهکار: اگر واقعا قصد خواندن کتاب­های رفرنس را دارید باید برای هر درس رفرنس اصلی آن را انتخاب و همان را مطالعه کنید. بهترین روش خلاصه کردن کتاب و سپس خواندن همان نکات خلاصه است. بهرحال اگر با این روش بخواهید درس بخوانید ممکن است بجای مثلا 6 ماه، یک سال زمان برای آمادگی امتحان لازم داشته باشید. در انتهای این نوشتار فهرستی از مهمترین رفرنس­های امتحان AFK را در اختیار شما قرار خواهیم داد.

خواندن سوالات

سوالات منتشر شده در بانک سوالات NDEB منبع مهمی برای آمادگی امتحان AFK محسوب می­شود گرچه خواندن آن به تنهایی ممکن است کافی نباشد. در واقع برخلاف گذشته، صرف زدن این تست­ها و حفظ کردن پاسخ­ها برای پاس کردن امتحان کافی نخواهد بود. با این حال مطالعه دقیق این سوالات و داشتن یک استراتژی جامع برای مطالعه عناوین سوالات می­تواند به آمادگی نسبی برای پاس کردن امتحان منجر شود.

راهکار: صرفا به یافتن پاسخ سوال اکتفا نکنید. مثلا اگر در سوالی به 5 گزینه آملوبلاستوما، ادونتوژنیک کراتوسیست، دنتی جروس سیست، ادونتوما و سمنتوبلاستوما اشاره شده، بهترین استراتژی یافتن مطالب مرتبط با هر کدام از این ضایعات در یک کتاب رفرنس اورال پاتولوژی و مطالعه همه آنها است. بدین ترتیب و با توجه به گستردگی عناوین سوالات، این امکان وجود دارد که بخش وسیعی از موضوعات طرح شده مطالعه شوند.

کلاس­های آنلاین

تا پیش از همه­‌گیری کووید-19، برگزاری کلاس آنلاین در دستور کار آموزشگاه­های مذکور قرار نداشت و اگر هم آموزشگاهی کلاس آنلاین برگزار می­کرد لازم بود افراد در یک سنتر خاص ولی در شهری دیگر حاضر شده و همزمان با افرادی که همان موقع در تورنتو سر کلاس هستند، از برنامه آموزشی استفاده کنند. مشکلات مرتبط با کووید اما باعث شد آموزشگاه­ها به برگزاری آنلاین کلاس روی بیاورند. باید توجه داشت که این روش به احتمال فراوان موقتی بوده و با خاتمه پاندمی به روال سابق حضور فیزیکی در سر کلاس تغییر خواهد کرد.

راهکار: آموزشگاه کانفیدنتیست بنا دارد از این دوره به بعد برنامه­ هایی را به صورت آنلاین برای متقاضیان برگزار کند. محتوای این کلاس­ها به صورت ضبط شده(و نه لایو) در اختیار دندانپزشکان قرار خواهد گرفت. در عین حال می­توانید در کلاس­های خصوصی آنلاین برخی اینستراکتورها نیز شرکت کنید.

دنتال دکس و جزوات موزبی

یکی از محبوب­ترین گزینه‌­های امتحان AFK مطالعه دنتال دکس(Dental Decks) و جزوات خلاصه NBDE پارت 1 و 2 (NBDE part I &II) انتشارات موزبی هستند. این مجموعه اساسا برای آزمون­های ورودی دانشکده­‌های دندانپزشکی آمریکا طراحی شده‌­اند. در گذشته مطالعه این جزوات می­توانست برای پاس کردن امتحان AFK هم بسیار مفید و حتی کافی باشد ولی با تغییرات اساسی صورت گرفته در محتوای سوالات، اعتماد صرف به این مجموعه جزوات کارعاقلانه‌­ای نیست. ادیشن قدیمی این جزوات مربوط به سال 2010  در اینترنت در دسترس هستند ولی متاسفانه برخی افراد با اخذ هزینه­‌های گزاف این جزوات را در اختیار دندانپزشکان قرار می­دهند.

راهکار: مطالعه مباحثی نظیر دندانپزشکی ترمیمی، ارتودونسی، اطفال و اندو از روی جزوات موزبی می­تواند تا حدودی برای فرد مفید باشد. ترکیب مطالعه این جزوات و سوالات NDEB گزینه مناسبی خواهد بود. دروسی نظیر پاتولوژی، رادیولوژی، پروتز، جراحی و پریو نقایص زیادی داشته و مطالعه آنها بخش بسیار محدودی از عناوین امتحانی را پوشش می­دهد. مطالعه جزوه مربوط به درس فارماکولوژی صرفا برای آمادگی اولیه گزینه مطلوبی است. دنتال دکس­ها حجم بیشتری از عناوین امتحانی را پوشش می­دهند ولی به دلیل طراحی برای امتحانات آمریکا و پراکندگی مباحث، مطالعه صرف آنها توصیه نمی­شود.

کتاب­های خلاصه به زبان فارسی

در ایران کتاب­هایی در دسترس هستند که دروس رفرنس را خلاصه و فشرده کرده‌­اند. این کتاب­ها برای امتحانات ورودی تخصص یا امتحانات دوره عمومی در دانشگاه­ها یا حتی برای دندانپزشکانی که قصد مرور و به روز کردن دانش خود را دارند گزینه مناسبی محسوب می­شود ولی مطالعه آنها برای امتحان AFK می­تواند خطرناک باشد. مطالعه کتاب رفرنس به زبان فارسی تنها در صورتی مفید خواهد بود که فرد تسلط کامل به زبان انگلیسی داشته باشد و هنگام مواجهه با سوال به زبان انگلیسی بتواند در ذهن خود اطلاعاتی که به زبان فارسی آموخته را به انگلیسی تبدل کند که کار راحتی نیست. به جز این حالت مطالعه کتاب­های فارسی چندان توصیه نمی­شود.

راهکار: اگر می­خواهید از کتاب­های فارسی استفاده کنید، مطالعه آنها را محدود کنید به چک کردن مواردی که شک دارید برداشت شما درباره آن موضوع به زبان انگلیسی ممکن است اشتباه باشد. در این صورت آنچه فهمیده­‌اید را با یک متن فارسی که ترجمه قابل اعتمادی دارد کنترل کنید تا از برداشت خود مطمئن شوید.

آزمون­های ماک

 اگر به هر دلیلی در دوره‌­های حضوری شرکت نمی‌­کنید، حتما در آزمون­های آزمایشی(mock exams) شرکت کنید. حضور در این امتحانات هم برای سنجش دانش شما برای امتحان مفید است و هم شما را با فضای یک امتحان واقعی آشنا می­کند. اگر در امتحانات ماک شرکت نکنید در واقع هیچ معیاری برای سنجش آمادگی خود نخواهید داشت و ممکن است با یک فرض اشتباه از میزان آمادگی خود در امتحان شرکت کرده و نتوانید آن را پشت سر بگذارید و جدا از تلف شدن وقت و هزینه، یک شانس خود را نیز از دست بدهید.

راهکار: اگر خارج از کانادا هستید، حدود دو ماه پیش از امتحان AFK به کانادا آمده و در آزمون­های ماک شرکت کنید. باتوجه به تقاضای بالا برای این قبیل آزمون­ها، توصیه می­شود خیلی زود و از همان اوایل آغاز مطالعه، به صورت آنلاین از طریق آموزشگاه­های برگزارکننده این آزمون­ها، پکیج مورد نظر خود را خریداری کنید.

فهرست تعدادی از رفرنس­های پیشنهادی برای امتحان AFK

Anusavice, K.J. (2013). Phillips’ science of dental materials. (12th ed.) St. Louis: W.B. Saunders.

Andreasen, J.O., Andreasen, F.M. (2017). Textbook and color atlas of traumatic injuries to the teeth. (5th ed.) Odder, Denmark: Wiley-Blackwell.

Basrani, B. (2012). Endodontic radiology. (2nd ed.) Wiley-Blackwell.

Canadian Pharmacists Association. CPS 2019: compendium of pharmaceuticals and specialties.

Ottawa: Canadian Pharmacists Association; 2019.

Carr, A.B., Brown, D.T. (2016). McCracken’s removable partial prosthodontics. (13th ed.) St. Louis: Elsevier.

Craig, R.G., Powers, J.M., Wataha, J.C. (2013). Dental materials: properties and manipulation. (10th ed.) St. Louis: Mosby.

Dawson, Peter E. (2006). Functional occlusion: from TMJ to smile design. (3rd ed.) St. Louis: Mosby, Elsevier.

Fletcher, R., Fletcher S.W. (2012). Clinical epidemiology: the essentials. (5th ed.) Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins.

Fonseca, R., Marciani, R., Turvey, T. (2017). Oral and maxillofacial surgery. (3rd ed.) Saunders.

Hargreaves, K.M., Berman, L. (2016). Cohen’s pathways of the pulp. (11th ed.) St. Louis: Elsevier.

Hilton, T.J., Ferracane, J.L., Broome, J.C. (2013). Summitt’s fundamentals of operative dentistry: a contemporary approach. (4th ed.) Hanover Park: Quintessence Publishing Co

Hupp, J., Ellis, E., Tucker, M. (2018). Contemporary oral and maxillofacial surgery. (7th ed.) St. Louis: Elsevier Mosby.

Koch, G., et al. (2016). Pediatric dentistry a clinical approach. (3rd ed.) Wiley-Blackwell.

Langlais, R.P., Miller, C.S., Gehrig, J.S. (2017). Color atlas of common oral diseases. (5th ed.) Philadelphia: Lippencott Williams & Wilkins.

Malamed, S.F. (2019). Handbook of local anesthesia. (7th ed.) St. Louis: Elsevier Mosby.

Malamed, S.F. (2015). Medical emergencies in the dental office. (7th ed.) St. Louis: Elsevier Mosby.

Mallya, S., Lam, E. (2018). White and Pharoah’s oral radiology: principles and interpretation. (8th ed.) St. Louis: Mosby.

McDonald, R.E., Avery, D.R., Dean, J.A. (2016). McDonald and Avery’s dentistry for the child and adolescent. (10th ed.) St. Louis: Elsevier.

Nanci, A., Ten Cate, A.R. (2018). Ten Cate’s oral histology: development, structure, and function. (9th ed.) Philadelphia: Elsevier.

Neville, B.W. (2016). Oral & maxillofacial pathology. (4th ed.) Philadelphia; Toronto: W.B. Saunders.

Newman, M.G., et al. (2018). Carranza’s clinical periodontology. (13th ed.) Philadelphia: Elsevier/Saunders

Proffit, W.R. (2018). Contemporary orthodontics. (6th ed.) St. Louis: Elsevier Mosby.

Regezi, J.A., Sciubba, J.J., Jordan R.C.K. (2016). Oral pathology: clinical pathologic correlations. (7th ed.) Philadelphia: Elsevier.

Resnik, R. (2019). Misch’s Contemporary implant dentistry. (4th ed.) St. Louis: Mosby.

Ritter, A.V. (2018). Sturdevant’s art and science of operative dentistry. (7th ed.) St. Louis: Elsevier Mosby.

Rosenstiel, S.F., Land, M.F., Fujimoto, J. (2016). Contemporary fixed prosthodontics. (5th ed.) St. Louis: Elsevier.

Shillingburg, H.T., et al. (2012). Fundamentals of fixed prosthodontics. (4th ed.) Chicago: Quintessence Publishing Co.

Yagiela, J.A., et al. (2011). Pharmacology and therapeutics for dentistry. (7th ed.) Elsevier.

Zarb, G., et al. (2013). Prosthodontic treatment for edentulous patients: complete dentures and implant-supported prostheses. (13th ed.) St. Louis: Mosby.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

راههایی برای کنار آمدن با اخراج از کار

س دسامبر 29 , 2020
راههایی برای کنار آمدن با اخراج از کار از دست دادن شغل آخر دنیا نیست دکتر علیرضا آشوری با از دست دادن کار دنیا به آخر نمی‌رسد شاید حتی از نو آغاز شود. در اینجا راهکارهایی به شما معرفی می‌کنیم تا با این اتفاق کنار بیایید. بیایید واقع‌بین باشیم؛ می‌دانید […]