شاسی بلندهای لوکس کمتر از 70 هزار دلار

شاسی بلندهای لوکس کمتر از 70 هزار دلار

تجربه یک تخت روان لوکس

دکتر علیرضا آشوری


در شماره پیش برخی از دوستان به نگارنده توصیه کردند برای شماره­های آتی اصطلاحا هوای همکارانی که به تازگی در کانادا طبابت را آغاز کرده­اند را هم داشته باشم. برای این دسته از همکاران که مدت زیادی از آغاز فعالیت­شان در بازار دندانپزشکی کانادا نگذشته، طبعا تهیه خودروهای سوپرلوکس با قیمت­هایی بالای 80 و 90 هزار دلار مشکل خواهد بود. در عین حال این دوستان منطقا می­خواهند با تهیه یک خودرو لوکس شرایط­ خود را متناسب با عنوان شغلی جدید در کانادا  ارتقا دهند. در نتیجه خودروهای لوکس با قیمت کمتر از 70 هزار دلار می­تواند گزینه­هایی مطلوبی برای این گروه از دندانپزشکان باشد. در این نوشتار نگاهی اجمالی خواهیم داشت به چند SUV لوکس که با قیمتی کمتر از هفتاد هزار دلار کانادا در دسترس هستند. لازم به ذکر است قیمت این خودروها از وبسایت هر برند در کانادا استخراج شده است.

  • Mercedes Benz GLC 300 4MATIC Coupe

در بین شاسی بلندهای بهترین خودروساز لوکس دنیا، جی ال سی 300 کوپه بهترین گزینه برای کسانی است که در پی یک خودرو لوکس با قیمتی کمتر از هفتاد هزار دلار هستند. جی ال سی 300 و مدل کوپه آن در زمره محبوب­ترین شاسی بلندهای لوکس محسوب شده و یکی از بهترین خودروهای مجموعه مرسدس بنز به شمار می­آید. جی ال سی به لحاظ طراحی خودروی بسیار زیبا و چشم­نوازی است و طراحان مرسدس بنز در این زمینه سنگ تمام گذاشته­اند. طراحی داخلی خودرو نیز به مانند تمام خودروهای خانواده بنز، لوکس و زیبا است و امکانات متنوع و جالب توجهی دارد که با توجه به پکیج­های مختلف کمپانی قابل ارتقا هم هستند. سواری در این اس یو وی اسپرت بسیار راحت و لذت­بخش بوده و هندلینگ خودرو برای راننده کاری بی­دردسر و ساده است. در جی ال سی فضای داخلی قابل توجهی بخصوص برای سرنشینان عقب فراهم شده ولی طراحی قوس­دار سقف فضای بالای سر سرنشینان را به ویژه در صندلی­های عقب کاهش داده است. طراحی تخم مرغی شکل سقف خودرو هم باعث شده میدان دید راننده و شاگرد نسبت به ابعاد شیشه جلو کمی محدود باشد. ایراد دیگر خودرو، فضای بار نه چندان زیاد آن است که در مقایسه با خودروهایی در این کلاس کوچک است. جی ال سی یک موتور 4 سیلندرتوربوشارژ دو لیتری دارد که 255 اسب بخار نیرو را از طریق یک گیربکس 9 سرعته به چرخ­ها انتقال می­دهد. تیونینگ AMG موتورهایی با قدرت بالاتر در اختیار خریدار قرار می­دهد ولی انتخاب مدل­های AMG قیمت خودرو را به شکل قابل توجهی افزایش خواهد دارد.

در مجموع اگر خریدار از برخی آپشن­های صرف­نظر کند، براحتی می­تواند از داشتن یک جی ال سی 300 کوپه با قیمتی کمتر از هفتادهزار دلار لذت ببرد.

قیمت: از 52 هزار دلار به بالا

  • Lexus RX

لکسوس بدون شک درمیان بهترین خودروسازان لوکس دنیا جایگاه رفیعی دارد . کیفیت بسیار بالای خودرو در کنار قیمت مناسب و اخیرا طراحی جذاب و مدرن، لکسوس را به یکی از پرطرفدارترین برندهای خودرو تبدیل کرده است. یکی از محبوب­ترین مدل­های لکسوس، آر ایکس است که در دو مدل 350 و 450 روانه بازار شده که با در نظر گرفتن گزینه موتور هیبرید 4 گزینه در اختیار خریداران قرار می­دهد. از میان این 4 مدل، سه مدل را می­توان با قیمتی کمتر از 70 هزار دلار تهیه کرد. طراحی لکسوس در سال­های اخیر از این رو به آن رو شده و خودروهایی بسیار زیبا و مدرن را تولید کرده است. آر ایکس ظاهری عضلانی، اسپرت و خشمگین دارد و خطوط روی بدنه شکل یک الماس تراش­خورده را بازسازی کرده است. فضای داخلی خودرو هم زیبا و لوکس است و لکسوس بهترین امکانات رفاهی و تجملاتی را برای سرنشینان فراهم کرده است. می­توان آر ایکس را با سه ردیف صندلی هم سفارش داد(مدل­های RXL)  که البته در این صورت فضای بار خودرو کاهش خواهد یافت. آر ایکس یک موتور سه و نیم لیتری شش سیلندر دارد که 295 اسب بخار نیرو تولید می­کند. روی مدل­ آر ایکس 450 هیبرید علاوه بر موتور مذکور، دو موتور الکتریکی هم سوار شده که در مجموع قادر به تولید 308 اسب بخار نیرو هستند. جدا از کابین تقریبا بی­صدا، سواری لکسوس آر ایکس بسیار نرم و راحت بوده و موقع عبور از دست اندازه، سرنشینان عقب احساس ضربه و پرش نخواهند داشت.

یکی از اشکالات کمابیش عجیب آر ایکس، هندلینگ کمابیش دشوار خودرو است. ایراد دیگر آر ایکس که برای بسیاری از منتقدان خودرو جای علامت سوال دارد، شتاب­گیری معمولی خودرو است به نحوی که اصلا با سر و شکل اسپورت و خشن آن همخوانی ندارد. این دو اشکال باعث شده قدرت مانور خودرو در مقایسه با سایر خودروهای این کلاس، متوسط و معمولی ارزیابی شود.

اگر خریدار از سفارش ردیف سوم صندلی صرف نظر کند، لکسوس آر ایکس گزینه­ای ایده­آل و منطقی برای یک شاسی بلند اقتصادی و لوکس است.

قیمت از 56 هزار دلار به بالا

  •  Lincoln Nautilus

شاید بتوان خودروهای شرکت فورد را معادل آمریکایی تویوتا در نظر گرفت. ولی این قیاس درمورد لینکلن و لکسوس شاید مصداق نداشته باشد. بهرحال لینکلن خودروی محبوبی است که بیشتر در بین آمریکایی­ها و کانادایی­های مسن و جاافتاده طرفدار دارد. در سال­های اخیر، لینکلن اندکی از طراحی خارجی محافظه­کارانه خود فاصله گرفته و خودروهای جدید این کمپانی سر و ظاهر مدرن­تر و امروزی­تری به خود گرفته­اند که این مساله در کنار امکانات رفاهی و لوکس لینکلن، به فروش بیشتر این خودروی آمریکایی کمک کرده است. شاسی بلند ناتیلوس، یکی از نمونه­های موفق تغییر رویکرد کمپانی لینکلن بوده است. طراحی خودرو نسبت به مدل­های قبلی به مراتب مدرن­تر و زیباتر شده و از آن زمختی و کسالت ظاهری مدل­های قبلی خبری نیست. داخل خودرو به بهترین و لوکس­ترین امکانات ممکن مجهز بوده و یک سواری راحت و نرم را برای سرنشینان به ارمغان می­آورد. نکته بسیار مهم و مثبت ناتیلوس، مصرف سوخت بسیار اقتصادی آن است که ایراد همیشگی خودروهای بزرگ و پرمصرف آمریکایی محسوب می­شد.  روی ناتیلوس یک موتور توربوشارژ دو لیتری چهار سیلندر نصب شده که 250 اسب بخار قدرت دارد که از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک 8 سرعته به چرخ­ها منتقل می­شود. فضای داخل خودرو مشابه آنچه از یک شاسی بلند آمریکایی انتظار می­رود بزرگ و جادار بوده و فضای بار آن از اغلب نمونه­های این کلاس نظیر لکسوس آر ایکس 350 یا کادیلاک ایکس تی 5 بزرگتر است. یکی از مهمترین اشکالات ناتیلوس صفحه نمایش بسیار کوچک آن است که منطقی برای نصب آن در این خودرو بزرگ وجود ندارد. ایراد دیگری که برخی به این SUV میدسایز وارد می­دانند این است که رانندگی با ناتیلوس هیجان­انگیز نبوده و با وجود داشتن امکانات لوکس و مدرن به اندازه نمونه­های اروپایی یا حتی ژاپنی، خاص یا لذت بخش نیست. ایرادی که بیشتر از آنکه از یک مشکل واقعی منشا گرفته باشد مساله­ای سلیقه­ای محسوب می­شود. لینکلن ناتیلوس با در نظر گرفتن تقریبا تمامی آپشن­ها بازهم با قیمتی کمتر از هفتاد هزار دلار در دسترس است.

قیمت از 54 هزار دلار به بالا

  • Cadillac XT5

کادیلاک بی­شک یکی از نمادهای صنعت خودروسازی آمریکا است و آنقدر ارج و قرب دارد که خودرو اختصاصی رییس جمهور آمریکا را تولید کرده است. کادیلاک لوکس­ترین برند بزرگترین کمپانی خودروسازی آمریکا و یکی از بزرگترین خودروسازان جهان(جنرال موتورز) است. در بین تمام خودروهای تولید کادیلاک، ایکس تی 5، محبوب­ترین مدل محسوب می­شود. با این حال باید گفت ایکس تی 5 از بسیاری جهات از نمونه­های مشابه خود در کلاس کراس اورهای میدسایز عقب مانده است. مطابق انتظار فضای بار و سرنشین این کادیلاک بزرگ و جادار است و سرنشینان عقب فضای بسیار مطلوبی جلوی پاهای خود دارند. با این همه فضای بالای سر سرنشینان عقب کم و ناچیز است. کابین ایکس تی 5 بی­صدا است و سواری آن به خصوص برای سرنشینان عقب آرام و لذت­بخش است. ولی به خاطر طراحی خاص پنجره­ها و شیشه جلو، میدان دید مسافران به بیرون چندان مطلوب نیست. کابین به آپشن­های لوکس و مطلوبی مجهز است اما کیفیت متریال به کار رفته در برخی فیچرهای خودرو در مقایسه با نمونه­های مشابه در حد نام و کلاس کادیلاک نیست. موتور استاندارد ایکس تی 5 با حجم دو لیتر و چهار سیلندر، 237 اسب بخار نیرو تولید کرده که از طریق یک گیربکس 9 سرعته اتوماتیک به چرخ­ها منتقل می­شود. می­توان این شاسی بلند میدسایز را با موتور تقویت شده اسپرت با 6 سیلندر و حجم 3.6 لیتر سفارش داد که در این صورت قدرت موتور به 310 اسب بخار افزایش می­یابد. در مجموع ایکس تی 5 قرار نیست در هیچ رقابتی برنده جایزه باشد ولی قیمت پایین، فضای مطلوب داخل کابین، طراحی جذاب و خاص و مصرف پایین آن را به گزینه­ای قابل قبول در کلاس کراس اورهای میدسایز لوکس تبدیل کرده است.

قیمت از 52 هزار دلار به بالا

  • Acura MDX

جایگاه هوندا در بین خودروسازان کلاس اکونومی رشک برانگیز بوده و در بسیاری موارد تنها رقیب و هموطن­ش یعنی تویوتا قادر است موقعیت و جایگاه هوندا را به چالش بکشد. این مساله وقتی جذاب­تر می­شود که بدانیم هوندا کارخانه­ای بسیار کوچک­تر و ضعیف­تر از تویوتا است. با این حال برند لوکس هوندا یعنی آکورا از لحاظ محبوبیت و فروش، فاصله زیادی تا لکسوس دارد. ام دی ایکس یکی از دو شاسی بلند آکورا است که گرچه در کلاس شاسی­بلندهای مید سایز قرار دارد ولی با سه ردیف صندلی به بازار عرضه شده است. ام دی ایکس بعنوان محصول لوکس کارخانه­ای با اسم و رسم هوندا، آنطور که باید و شاید نتوانسته جایگاه خود را در بازار شلوغ شاسی بلندهای لوکس تثبیت کند. در واقع این خودرو در خیابان آنطور که باید و شاید چشم­ها را به سمت خود نمی­چرخاند. طراحی خودرو گرچه قابل قبول است ولی آنچنان چشم­گیر و جذاب نیست. کابین خودرو راحت و جادار بوده و سواری آن راحت و آرام است ولی در مقایسه با سایر رقبای خود در این کلاس، خودرویی معمولی محسوب می­شود. کیفیت متریال لوکس کابین خوب است ولی عالی و فوق العاده نیست. زیر کاپوت ام دی ایکس یک موتور 6 سیلندر با حجم 3.5 لیتر سوار شده که 290 اسب بخار نیرو را از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک نه سرعته به چرخ­ها منتقل می­کند. با این حال به عنوان یک شاسی بلند هفت نفره و برخوردار از تکنولوژی و ایمنی فوق العاده کمپانی هوندا، ام دی ایکس می­تواند به عنوان یک SUV لوکس با قیمت مناسب مد نظر قرار گیرد. ام دی ایکس 6 مدل مختلف دارد که 4 مدل نخست آن را می­توان با قیمتی زیر هفتاد هزار دلار سفارش داد.

قیمت از 54 هزار دلار به بالا

  • Infiniti QX60

مدل لوکس کمپانی نیسان گرچه در سال­های اخیر و به دنبال گرفتاری­های مدیریتی در راس کارخانه رنو – نیسان – میتسوبیشی، با افت فروش روبرو شده، ولی همچنان از جمله گزینه­های مطرح در بازار شاسی بلندهای لوکس محسوب می­شود. کیو ایکس 60 پرفروش­ترین مدل اینفینیتی در کانادا است. کیو ایکس 60 با سه ردیف صندلی عرضه شده و یک خودرو هفت نفره محسوب می­شود. از لحاظ طراحی خارجی، این مدل اینفینیتی مشابه سایر مدل­های این برند ویژگی چندان خاصی ندارد و چند سالی است با یک سر و شکل مشابه تولید می­شود در حالی که برندهای رقیب اینفینیتی اغلب تغییرات ظاهری چشمگیری داشته و به روز و مدرن­تر شده­اند. در واقع شاید بتوان گفت طراحی اینفینیتی بین یک طراحی اسپورت و کلاسیک معلق مانده است. کابین خودرو بزرگ و جادار بوده و فضای بار مناسبی دارد گرچه فضای پا برای ردیف دوم کمی تنگ و ناراحت است. موتور 6 سیلندر سه و نیم لیتری کیو ایکس 60، 295 اسب بخار قدرت دارد که از طریق سیستم CVT (continuously variable automatic transmission) به چرخ­ها منتقل می­شود. مشکل بزرگ کیو ایکس 60 این است که بسیاری از فیچرهای لوکس باید بصورت آپشن به مدل بیسیک افزوده شوند که قیمت خودرو را به شکلی تصاعدی افزایش می­دهد. ظاهر داخلی خودرو بیش از حد یادآور نیسان پث فایندر است و در قیاس با نمونه­های لوکس مشابه، به لحاظ متریال معمولی به نظر می­رسد. کیو ایکس 60 خودرو خانوادگی ایده­آلی محسوب می­شود و با توجه به هفت نفره بودن قیمت معقولی دارد. با این حال ایراداتی که پیش­تر به آنها پرداختیم، اینفینتی را به گزینه­ای معمولی در بین شاسی بلندهای لوکس تبدیل کرده است. کیو ایکس 60 در 5 تریم مختلف به بازار عرضه شده که می­توان با انتخاب متناسب تریم و آپشن­ها، مجموعه­ای قابل قبول با هزینه کمتر از 70 هزار دلار جمع و جور کرد.

قیمت از 50 هزار دلار به بالا

  • Volvo XC60

خودروساز لوکس سوئدی با ساخت خودروهایی زیبا، ایمن و مملو از فیچرهای هیجان انگیز لوکس و فنی، روز به روز طرفداران بیشتری را در بازار شلوغ خودروهای لوکس به سمت خود جذب می­کند.  گرچه مولفه­هایی از یک کانسپت اسپورت و مدرن در طراحی ایکس سی 60 دیده می­شود ولی بطور کلی رویکرد ولوو در طراحی تمام مدل­هایش بیشتر به مدل­های کلاسیک شبیه است تا ماشین­های اسپرت و خشن. در واقع ولوو شیک بودن و برازندگی را بر مدرن و اسپورت بودن ارجح می­داند. اما جدا از طراحی خارجی کلاسیک و ساده و در عین حال موقر ایکس سی 60، داخل خودرو طراحی شکیل و امکانات لوکس و فنی فراوانی دارد که در تریم­های پیشرفته­تر خودرو یعنی polestar engineered و inscription وجه بارزتری دارند. فضای داخلی خودرو بخصوص در ردیف عقب قابل ملاحظه بوده و سرنشینان عقب از یک سواری راحت و بی­دغدغه لذت خواهند برد اگرچه فضای بار آن کمی محدود است.

ایکس سی 60 با سه مدل(T5, T6, T8) موتور به بازار عرضه شده که هر سه این موتورها، قدرت را از طریق یک گیربکس اتوماتیک 8 دنده به چرخ­ها منتقل می­کنند. در مدل­های تی 5 و تی 6 یک موتور 4 سیلندر دو لیتری با حجم 2 لیتر و قدرت 250 اسب بخار طراحی شده که در مدل تی 6 یک سوپرشارژر هم به این پکیج افزوده شده است. غیر از مدل momentum، سه مدل دیگر را می­توان با موتور هیبرید تی 8 سفارش داد. در سه مدل Polestar Engineered، Inscription و R-design، موتور تی 5 با یک موتور الکتریکی، قوای محرکه هیبرید موتور تی 8 را تامین می­کنند که 400 تا 415 اسب بخار است. بطور کلی و در مقایسه با رقبای خود در بازار متراکم شاسی بلندهای لوکس کامپکت و میدسایز، ایکس سی 60 خودرو خیلی سریع و پرشتابی نیست و رانندگی با آن شاید به اندازه نمونه­های مشابه آنچنان که باید و شاید هیجان­انگیز نباشد. برای کسانی است که در پی یک اس یو وی کامپکت لوکس با قیمتی زیر هفتاد هزار دلار هستند، وولو ایکس سی 60 از بسیاری جهات گزینه مطلوبی محسوب می­شود. البته برای این مدل هم خریدار به ناچار باید قید تریم­ Polestar Engineered را زده و در انتخاب آپشن­های مدل inscription هم کمی دست به عصا حرکت کند.

قیمت از 47 هزار دلار به بالا

  • BMW X3

صحبت از خودروهای لوکس بدون برند BMW ناقص خواهد بود. هر چقدر سدان­های لوکس بی ام دبلیو در سال­های اخیر با انتقاد روبرو بوده­اند، شاسی بلندهای این کارخانه باواریایی، با استقبال و تحسین مواجه شده­اند و ایکس 3 یکی از این مدل­ها بوده­ است. ایکس 3 در کلاس شاسی بلندهای کامپکت یکی از محبوب­ترین و بهترین گزینه­ها محسوب شده و رقابت تنگاتنگی با رقبای خود در بنز و آئودی دارد. اگر جلوپنجره عجیب بی ام دبلیو را فاکتور بگیریم، ایکس 3 طراحی شیک و زیبایی متمایل به مدل­های کلاسیک داشته و چندان در قید یک طراحی اسپورت و مدرن قرار نمی­گیرد. همین مساله البته باعث شده برخی منتقدان و علاقه­مندان به خودروهایی با طراحی اسپرت کمی از سر و ظاهر ایکس 3 دلخور باشند. طراحی داخلی ایکس 3 بسیار چشم­نواز و لوکس بوده و امکانات فوق العاده­ای را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می­دهد. نیروی رانش یک موتور توربوشارژ 2 لیتری 4 سیلندر چرخ­های این آلمانی قدرتمند را با 248 اسب بخار به گردش در می­آورند.  یک جعبه دنده 8 سرعته اتوماتیک قدرت موتور را به چرخ­ها منتقل می­کند. موتور تقویت شده ایکس 3 که روی مدل  X3 M40i سوار شده، با شش سیلندر و حجم 3 لیتر، نیرویی معادل 382 اسب بخار تولید می­کند. شاید مهمترین ایراد ایکس 3 جدا از نداشتن گزینه­ای برای تلفن­های اندروید، آیینه­های کوچک و میدان دید محدود آن برای راننده و شاگرد است. در عین حال هزینه­های نگهداری فراوان و مخفی همه مدل­های بی ام دبلیو در مورد ایکس 3 هم مصداق دارد. قیمت پایه ایکس 3 از تمام مدل­های مشابه خود بالاتر بوده و خریدار برای در اختیار داشتن این شاسی بلند لوکس با هزینه­ای کمتر از 70 هزار دلار، حق انتخاب بسیار محدود و ناچیزی در گزینش آپشن­ها خواهد داشت.

قیمت از 51 هزار دلار(عملا از 64 هزار دلار) به بالا

  • Audi Q5

آئودی بعنوان بخشی از بزرگترین کمپانی خودروسازی دنیا یعنی فولکس واگن، در نمونه­های اخیر خود فن آوری و استایل را به کیفیت رانندگی ارجحیت داده است که البته با استقبال علاقه­مندان این خودرو لوکس آلمانی قرار گرفته است. کیو 5 به لحاظ ظاهری طراحی محافظه­کارانه و کلاسیکی دارد که شاید مورد پسند علاقه­مندان خودروهایی با طراحی اسپرت و مدرن نباشد ولی علاقه­مندان خاص خود را دارد. فضای داخلی خودرو فیچرهای لوکس فراوانی داشته و فضای داخلی آن برای 5 سرنشین راحت و مطلوب است گرچه آنچنان هم بزرگ و جادار نیست. با این حال فضای صندوق عقب خودرو نسبت به نمونه­های مشابه این کلاس کوچک به نظر می­رسد. از لحاظ قدرت و شتاب، کیو 5 یکی از بهترین خودروهای کلاس خود محسوب می­شود. قوای محرک کیو 5 از یک موتور توربوشارژ 4 سیلندر با حجم دو لیتر تامین می­شود؛ یک گیربکس هفت سرعته 248 اسب بخار قدرت تولید شده را به چرخ­های خودرو منتقل می­کند. موتور تقویت شده کیو 5، شش سیلندر و تویین توربوشارژ بوده که با حجم سه لیتر 349 اسب بخار نیرو تولید می­کند. در این نمونه­ها از یک جعبه دنده هشت سرعته اتوماتیک استفاده می­شود. مهمترین ایراد آئودی کیو 5 قیمت گران (بخصوص از جهت هزینه نگهداری) آن در قیاس با نمونه­های مشابه در همین کلاس است چراکه هزینه­های مخفی فراوانی در برند آئودی لحاظ شده که قیمت تمام شده را به شکلی تصاعدی بالا خواهد برد. این قیمت گران بخصوص در تریم­های فول آپشن باعث شده تا برخی خریداران بجای کیو 5 با پرداخت هزینه­ای کمی بیشتر به سراغ بنز و بی ام دبلیو، دو آلمانی صاحب نام دیگر در بازار خودروهای لوکس بروند. کیو 5 گرچه به لحاظ فنی و تکنولوژی خودرویی بسیار پیشرفته محسوب می­شود، ولی رانندگی با آن در قیاس با سایر رقبا آنچنان که باید و شاید جذاب و هیجان­انگیز نیست. با این حال کماکان گزینه­ای ایده­آل برای یک شاسی بلند لوکس 5 نفره به شمار می­آید.

قیمت از 47 هزار دلار به بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

با تغذیه صحیح موفق‌تر باشید

ی اکتبر 4 , 2020
با تغذیه صحیح موفق‌تر باشید دکتر علیرضا آشوری موفقیت مفهومی بسیار کلی و گسترده است و برای هر کس ویژگی‌های خاصی را شامل می‌شود. همه تصور می‌کنند موفقیت یک فرآیند ذهنی و درونی است که بازدهی بیرونی پیدا می کند اما این همه داستان نیست. بسیاری از مردم از یک […]