نگاهی به سیستم­های صوتی های-اند: بلندگوها

نگاهی به سیستم­های صوتی های-اند: بلندگوها

مهندس فرزاد پوینده

دکتر فرخ آصف زاده

سیستم­های صوتی های-اند نمادی از اشتیاق هستند؛ اشتیاق برای موسیقی و اینکه کیفیت شنیدن و پخش آن چقدر می­تواند خوب و کامل باشد. سیستم­های صوتی های-اند جستجویی است برای یافتن راهی تا بتوان در خانه شنونده موسیقی را طوری بازسازی کرد تا پیام موسیقیایی آهنگساز یا نوازنده با حداکثر رئالیسم، احساس و شدت بازسازی و شنیده شود. بخاطر اهمیت موسیقی، بازتولید آن با بالاترین میزان وفاداری به اصل موسیقی نیز بسیار مهم است.

بذر سیستم­های صوتی های-اند(high-end) و تولید تخصصی آنها در انتهای جنگ دوم جهانی کاشته و این سیستم­ها در پایان جنگ کره پا به عرصه وجود گذاشتند. بسیاری از کهنه ­سربازان جنگ از برنامه­های آموزشی در طی دوره خدمت نظامی و پس از آن از سیستم حمایت از کهنه سربازان استفاده کرده و الکترونیک را فراگرفتند.

اجزای سیستم­های های-اند

در سیستم­های صوتی های-اند بخش­های مختلفی در کنار هم قرار می­گیرند تا در نهایت صدای مطلوب برای شنونده بازتولید شود. نخستین بخش یک پخش کننده است که می­تواند کاست، صفحه یا سی دی را پخش(play) کند. بعد از آن یک پره امپلی فایر(Pre-Amplifier)قرار دارد که وظیفه­اش تقویت جریان ضعیف الکتریکی خارج شده از پخش کننده است. این تقویت اما به اندازه قدرت آمپلی فایر اصلی(پاور امپلی فایر) نیست. در عین حال خروجی تمام سیستم­های پخش مثل سی دی پلیر، کاست پلیر یا حتی مدیاپلیر به پره امپلی فایر وارد شده و شما می­توانید انتخاب کنید که به کدام پخش کننده گوش کنید. سپس صدایی که کمی تقویت شده وارد آمپلی فایر اصلی می­شود. وظیفه پاور امپلی فایر فقط بالا بردن انرژی جریان الکتریکی است و صرفا یک دکمه خاموش و روشن روی آن وجود دارد. در نهایت پاورامپلی فایر، جریان الکتریکی تقویت شده را به بلندگوها منتقل می­کند.

 بلندگوها شامل مید رینج(mid-range)، توییتر و ووفر هستند و می­توانند کونیکال یا الکتروستاتیک باشند. بلندگوها می­توانند بدون سیم یا سیم­دار باشند. تا چندی پیش بلندگوهای بدون سیم در سیستم­های های-اند و حرفه­ای جایگاهی نداشتند ولی کم کم تمایل بازار، کمپانی­های سازنده را به سمت ساخت بلندگوهای بلوتوث سوق داد.

ارتباط عمیق با موسیقی

سیستم­های صوتی های-اند شامل بخش­های منحصر به فردی برای بازتولید و پخش موسیقی هستند که تشابه اندکی با سیستم­های استریو معمول دارند که در فروشگاه­های لوازم خانگی فروخته می­شوند. باید توجه داشت که یک سیستم­ صوتی های-اند یک وسیله خانگی مثل لباسشویی یا توستر نیست بلکه محصولی است برای ارائه احساس و تفکر موسیقی که از روی سی دی یا صفحه به نوعی رمزگشایی و پخش می­شود. هر چه کیفیت این بازتولید بالاتر باشد، ارتباط ما با موسیقی عمیق­تر خواهد بود.

این محصولات توسط افرادی طراحی و ساخته می­شوند که مهارت فنی و حساسیت و علاقه به موسیقی را باهم ترکیب کرده و در قالب ساخته­های خود ارائه می­کنند؛ این کار باعث می­شود ما یک گام به اصل موسیقی نزدیکتر شویم. محصولات های-اند با گوش طراحی می­شوند، با دست ساخته می­شوند و به یک دلیل پا به عرصه وجود می­گذارند: برای ارتقا تجربه ما در شنیدن موسیقی.

قیمت بالا، قیمت پایین

ذکر این نکته ضروری است که واژه های-اند به عملکرد محصولات اشاره دارد نه قیمت آنها. بسیاری از سیستم­های های-اند واقعی قیمتی تقریبا هم اندازه یا حتی کمتر از سیستم­های یکپارچه­ای دارند که در فروشگاه­های لوازم خانگی فروخته می­شوند. نمونه­های متعددی از سیستم­های های-اند وجود دارند که از لحاظ قیمت در رده بودجه عموم مردم قرار می­گیرند. اگرچه بسیاری از محصولات های-اند، گرانقیمت هستند، به این معنی نیست که شما ناچار باشید برای داشتن یک سیستم صوتی های-اند در منزل از بانک وام بگیرید! در واقع یک سیستم صوتی با کیفیت ممکن است از آنچه شما فکر می­کنید به مراتب ارزان قیمت­تر باشد.

نامریی کردن تجهیزات

در نهایت اینکه هدف یک سیستم صوتی های-اند این است که “تجهیزات” را نامریی کنند؛ وقتی این اتفاق رخ دهد، آنوقت بالاترین درجه ارتباط میان شنونده و موسیقی برقرار خواهد شد. در واقع سیستم­های صوتی های-اند درباره موسیقی هستند نه تجهیزات.

کمپانی­های سازنده

شاید دانستن این نکته جالب باشد که طراحی و ساخت بسیاری از محصولات های-اند در امریکا و توسط کمپانی­های آمریکایی انجام می­شود. در واقع، محصولات صوتی ساخت آمریکا در سراسر دنیا بسیار پرطرفدار هستند. بیش از چهل درصد تمام محصولات صوتی های-اند آمریکایی به کشورهای خارجی صادر می­شوند به ویژه خاور دور. اگرچه محصولات مذکور به واسطه حمل و نقل، هزینه­های گمرکی و مالیات تقریبا قیمتی دوبرابر پیدا می­کنند ولی کماکان بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. اشتیاق برای خرید محصولات های-اند آمریکایی زمانی بیش از پیش جلب توجه می­کند که در تناقض کامل با ایده­ای قرار می­گیرد که عموم مردم آمریکا به آن اعتقاد دارند؛ اینکه بهترین محصولات صوتی ساخت کشور ژاپن هستند. از جمله کمپانی­های مطرح در این زمینه می­توان به ویلسون(Wilson audio) و مکینتاش(McIntosh audio) اشاره کرد.

به غیر از آمریکا، کشور دیگری که در زمینه ساخت محصولات صوتی های-اند شهرت فراوانی دارد، انگلستان است. کمپانی کواد(Quad) یکی از مطرح­ترین سازندگان محصولات صوتی های-اند در سراسر دنیا محسوب می­شود. این کمپانی نخستین بار بلندگوهای الکتروستاتیک را به بازار عرضه کرد. این بلندگوها صدای بسیار بازی داشته و برای پخش موسیقی­های اکوستیک گزینه بسیار مطلوبی محسوب می­شوند. ولی از طرف دیگر، این نوع بلندگوها برای موسیقی­های شلوغ و پرتنش مثل راک یا هوی متال چندان انتخاب مناسبی نیستند چرا که وقتی انرژی جریان الکتریکی از حدی بالاتر برود، دستگاه به طور خودکار برای جلوگیری از پاره شدن آن پرده نازک، موسیقی را قطع می­کند!

کِف(Kef) دیگر کمپانی مطرح بریتانیایی است که در زمینه ساخت بلندگو فعالیت دارد. یکی از محصولات این شرکت به نام MUON از یک قطعه آلومینیوم تراش خورده با ارتفاع یک متر و نود سانتی­متر ساخته شده و بیشتر به یک اثر هنری پست مدرن شباهت دارد! قیمت این بلندگو بیش از سیصدهزار دلار است.

یک نکته بسیار مهم اینکه بطور کلی سیستم­های حرفه­ای صوتی و تصویری سیم دارند. در مورد سیستم­های صوتی علت این است که برای راه­اندازی یک بلندگوی قدرتمند به یک آمپی فایر قدرتمند نیاز داریم و این آمپلی فایر بدون یک سیم با کیفیت اصلا نمی­تواند توان لازم برای عملکرد یک بلندگو را تامین کند.

نکته دیگر اینکه وقتی به صورت حرفه­ای به موسیقی گوش می­کنیم، گاهی متوجه می­شویم که هر بلندگویی برای پخش تمام انواع موسیقی مناسب نیستند.

سیستمهای صوتی های-اند همگی استریو هستند و سیستم­هایی شبیه سینمای خانگی و صدای فراگیر(surround) در آنها بکار نمی­رود. استدلال هم البته این است که اگر یک نوازنده جلو نشسته باشد و ساز بزند، صدای ساز از پشت سر بیننده به گوش نخواهد رسید!

کشور دانمارک هم از جمله سازندگان مطرح سیستم­های صوتی های-اند است که تولیدات دو کمپانی صاحبنام گاموت(GamuT) و بنگ و اولافسن(Bang &Olufsen) طرفداران فراونی در سراسر دنیا دارد. در مرسدس بنزهای فول آپشن گرانقیمیت، یکی از آپشن­ها، استفاده از بلندگوهای شرکت بنگ و اولافسن است.

نشانه عشق و تعهد

از دید طراح یک سیستم صوتی های-اند، طراحی الکترونیک یا مکانیکی به ندرت وجه تکنیکی دارد بلکه نشانه­ای از عشق و تعهد است. هر وجه طراحی یک محصول، تکنیکی و موسیقیایی، طوری آزمایش و بررسی می­شود که باعث تعجب افرادی می­شود که با این فرآیند و میزان تعهد مرتبط با آن آشنایی ندارند. ویژگی­های بازتولید موسیقی در عمق وجود یک طراح سیستم­های های-اند رسوخ کرده­اند؛ در واقع این شغلی معمولی نیست که طراح هر روز بر سر آن حاضر شود. نتیجه آن، درگیری قدرتمندتر و نزدیکتر شنونده و موسیقی است نسبت به آنچه امکان دارد با محصولی بدون این حجم از تعهد و عشق ساخته شده باشد.

سیستم صوتی های-اند چیست؟ صدای های-اند چیست؟ چیزی است که در آن گویی سیستم پخش با نوازندگان در اتاق جایگزین می­شود. زمانی است که احساس می­کنید آهنگساز یا نوازنده از ورای زمان و مکان با شما صحبت می­کنند. احساسی فیزیکی در اوج لذت بردن از موسیقی است. انگار سوار بر رولرکوستری از احساس هستیم که آهنگساز طراحی کرده تا در ترکیب اصوات به حرکت درآید. زمانی است که دنیای مادی ناپدید شده و فقط هوشیاری و موسیقی را برای شما باقی گذاشته است. این یک سیستم صوتی های-اند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گفتگو با دکتر مرتضی مصفی

د سپتامبر 6 , 2021
گفتگو با دکتر مرتضی مصفی از چرخ پایی تا کد/کم دکتر علیرضا آشوری هفتم اردبیهشت 1400 یک استاد نام آشنا از جمع بزرگان دندانپزشکی ایران چشم از جهان فروبست. دکتر مرتضی مصفی با هر عقیده و دیدگاهی بدون شک یکی از اسطوره­­های دندانپزشکی ایران محسوب می­شدند و فقدان او ضربه­ای […]