چه کنیم تا در طول روز وقت بیشتری داشته باشیم

چه کنیم تا در طول روز وقت بیشتری داشته باشیم

روزتان را کش بدهید

دکتر علیرضا آشوری

وقتی سرتان شلوغ است و نمی‌توانید کارها را سر وقت انجام دهید باید هر چه می‌توانید زمان ذخیره کنید تا به کارهایی که دوست دارید برسید

این یک جمله جهانی است:”کاش وقت بیشتری داشتم!” داستان این است که می‌توانید وقت بیشتری داشته باشید. راههایی واضح و جالب وجود دارند که با کمک آنها می‌توانید روزی یک ساعت وقت اضافه داشته باشید: صبح زودتر بلند شوید، کمتر تلویزیون ببینید، بی‌خود در اینترنت و اینستاگرام چرخ نزنید. مشکل اینجا است که کم کردن از زمان کارهایی که شما از انجام آنها لذت می‌برید مثل غذا خوردن به قصد لاغری است. البته این کار نتیجه دارد ولی خوب دشواری‌های خاص خود را هم دارد. تحقیقات نشان داده محرومیت باعث می‌شود شما بد عنق و بداخلاق باشید. چه کسی دوست دارد بیشتر ساعات روز بداخلاق و بدعنق باشد؟ بنابراین بجای اینکه از کارهای لذت‌بخش خود کم کنید می‌توانید با انجام کارهایی که در این مقاله معرفی شده در هر ساعت 15 تا 30 دقیقه وقت ذخیره کنید تا برای انجام کارهایی که دوست دارید وقت کافی داشته باشید.

سر کار

20+ دقیقه

به عدد دو توجه کنید

اگر کسی سر کار به شما زنگ زده یا جلوی شما سبز شده و بعد از گذشت دو دقیقه شما هنوز نمی‌دانید با شما چه کار دارد از او بپرسید! هر وقت کسی بدون دلیل خاصی مزاحم شما شد و به حرفتان گرفت خیلی ساده از او بپرسید :خوب من چه کاری می‌توانم برای شما انجام دهم؟ با پرسیدن همین جمله ساده و جملاتی مشابه شما وقت بسیار زیادی ذخیره خواهید کرد. با این کار مکالمه مستقیم به مسیر اصلی‌اش هدایت می‌شود بخصوص اگر طرف شما کسی است که می‌دانید فقط برای وقت‌گذراندن دارد با شما حرف می‌زند.

30+ دقیقه

مراقب مسیج­بازی باشید

این یک مشکل عمومی است که هر لحظه می­تواند وقت شما را تلف کند ولی بیشترین آسیب را زمانی وارد می­کند که شما مشغول انجام یک وظیفه شغلی یا درسی هستید. علت این است که برای انجام کارهای خود ناچارید دوباره فکرتان را جمع کرده و تمرکز کنید. اگر منتظر مسیج خاصی نیستید یا سرتان خیلی شلوغ است و بشدت گرفتار هستید واقعا نباید تمام مسیج­­ها و استوری­ها را بخوانید. برای اینکار ابتدا نوتیفیکیشن را خاموش کرده و بعد به خودتان قول بدهید هر دو ساعت یکبار مسیج­های اینستاگرام و تلگرام و واتس اپ را بررسی کنید نه هر ده دقیقه یکبار.

20+ دقیقه

کمتر معاشرت کنید

اگر روی میزتان شیرینی و شکلات و خوردنی‌های خوشمزه دیگر دارید و در ضمن کنار میزتان هم یک صندلی خالی وجود دارد غیر از ارباب رجوع افراد دیگر هم تمایل دارند روی آن صندلی نشسته، خوراکی بخورند و کمی وقت بگذرانند و طبعا وقت و تمرکز شما را هم بگیرند. بنابراین یا صندلی را از آنجا بردارید یا قید تنقلات را بزنید. یک راه زیرکانه دیگر هم وجود دارد. اگر ارباب رجوع ندارید و کارتان هم زیاد است روی صندلی کذایی پرونده و پوشه بگذارید تا کسی هوس نشستن روی آن را نکند. وقتی که زمان بیشتری داشتید و کارتان کمتر شد آنوقت روی صندلی را خالی کنید.

در باشگاه

20+

کمتر وقت بگذار بیشتر نتیجه بگیر

اگر قرار است ورزش شما بطور معمول مثلا 40 دقیقه طول بکشد نیمه اول تمرین خود را شدیدتر و سریع‌تر انجام دهید. واقعیت این است که همه فکر می‌کنند بیشتر بهتر است اما اینطور نیست. ورزش‌های کوتاه با شدت زیاد به هر شکل موثرتر هستند. بدین ترتیب سطح متابولیسم شما بالاتر رفته و توانایی شما در تمرینات آتی افزایش می‌یابد. از طرف دیگر وقت شما در باشگاه کمتر گرفته می‌شود. یک بازی سه سر برد!

30+ دقیقه

جنگجوی آخر هفته

بجای اینکه داخل باشگاه لباس کلی وقت تلف کنید می‌توانید از قبل از ورود به باشگاه تمرین خود را شروع کنید. شما برای گرم کردن به دست‌کم 5 دقیقه زمان نیاز دارید تا اصطلاحا عرق‌تان در بیاید. اگر از قبل لباس ورزشی پوشیده باشید می‌توانید خودرو را دورتر پارک کرده و تا باشگاه بدوید و بجای استفاده از آسانسور از پله‌ها استفاده کنید. بدین ترتیب وقتی به باشگاه برسید کمابیش گرم شده‌اید و خیلی سریع‌تر از حالت عادی می‌توانید تمرین را شروع کنید. همین کار ساده باعث صرفه‌جویی عمده ای در وقت شما می‌شود.

60 + دقیقه

استراحت کنید

برخی از افراد تصور می‌کنند اگر هر روز ورزش کنند تناسب اندام بهتری خواهند داشت ولی این تصور صحیح نیست. ورزشکاران حرفه‌ای هم جز در موارد مسابقه هر روز ورزش نمی‌کنند. در واقع ورزش بیش از حد می‌تواند حتی نتیجه تمرینات معمول شما را کاهش دهد. بنابراین اگر در هفته 5 تا 7 بار ورزش می‌کنید باید تعداد دفعات تمرینی خود را کاهش دهید چون زمانی که بدن شما از ورزش نتیجه می‌گیرد زمانی است که در حالت ریکاوری قرار بگیرد. ورزش هر روزه امکان ریکاروی را از شما می‌گیرد و باعث تحلیل عضلات و فرسودگی آنها می‌شود. بنابراین یک برنامه سه تا چهار جلسه‌ای تمرین در هفته برای شما مناسب خواهد بود.

مواقع دیگر

15+ دقیقه

دقیق‌تر نگاه کنید

اگر می‌خواهید پای تلویزیون بنشینید و برنامه محبوب خود را تماشا کنید یکی از مشکلات همیشگی آگهی‌های تبلیغاتی ابتدا و وسط برنامه‌ها است که معمولا وقت زیادی را از شما می‌گیرد. البته دیدن برخی برنامه‌ها بصورت زنده لذت دیگری دارد اما اگر می‌توانید دیدن برنامه را چند ساعتی به تاخیر بیندازید می‌توانید آن را ضبط کرده و بعد آن را تماشا کنید. بدین ترتیب می‌توانید تبلیغات را رد کرده و بروید سر اصل برنامه.

20+ دقیقه

خود را بترسانید

همه ما در میان دوست و آشنا و فامیل و همسایه افرادی را می‌شناسیم که متخصص وقت تلف کردن هستند. اگر حتی یک دقیقه به آنها فرصت بدهیم یکساعت بی‌وقفه حرف می‌زنند. اگر واقعا برای وقتتان ارزش قائل هستید باید این جرات را به خودتان بدهید که تا حد امکان به او تلفن نکنید، ایمیل نزنید، با او قرار نگذارید و خلاصه ارتباط خود را با او کم یا قطع کنید. خوشبختانه یا متاسفانه این آدم هر وقت که بخواهید همانجای قبلی است و دوباره حاضر است با کمال میل وقت شما را بگیرد.

30+ دقیقه

موقع حرف زدن راه بروید

استفاده از هد ست در خانه یا محل کار راه مناسبی برای صرفه‌جویی در وقت است. تلفن می‌تواند در تلف کردن وقت شما وسیله‌ای بی‌نهایت شیطانی باشد یا وسیله‌ای خوب برای تفریح شما. اگر شما یک هد ست یا تلفن بی سیم داشته باشید می‌توانید در حال حرف زدن به برخی کارهای‌تان هم برسید و بدین‌ترتیب زمان بیشتری را در اختیار خواهید داشت. کارهایی مثل پر کردن ماشین لباس‌شویی، تمیز کردن کاسه روشویی و مرتب کردن اتاق.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

معرفی دکتر ساینا بهکار

ی جولای 18 , 2021
معرفی دکتر ساینا بهکار دانشجوی دندانپزشکی – نقاش ساینا بهکار، دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه آنکارا ترکیه،  یک نقاش جوان حرفه­ای، زبر دست و خلاق است. تلفیق مضامین مرتبط با علوم پزشکی و دندانپزشکی در آثار این نقاش/دندانپزشک نمود واضحی داشته و به خلق آثاری چشمگیر منتهی شده است. ساینا در خانواده­ای […]