گفتگو با دکتر نهال سناوندی

حرکت از اقلیت به سمت اکثریت

دکتر علیرضا آشوری

Eversmiles به مدیریت دکتر حسین ارباب زاده و دکتر نهال سناوندی، به واسطه برگزاری موفق سمینارهای علمی منظم و پرطرفدار، اکنون به نامی شناخته شده در بین همکاران دندانپزشک ایرانی در تورنتو تبدیل شده است. سمینارهایی که اکنون در دوران پاندمی کرونا و تعطیلی عمده مطب­های دندانپزشکی، به صورت وبینار کماکان ادامه دارد تا بتواند در این فضا و شرایط از بعد علمی محیطی برای فعالیت و تبادل نظر به ویژه برای دندانپزشکان ایرانی باشد. به بهانه وبینارهای پرطرفدار Eversmiles و برای آشنایی هرچه بیشتر با برنامه­های این مجموعه گفتگویی با دکتر نهال سناوندی داشتیم که خواندنش خالی از لطف نیست.

تلاش برای به روز بودن

من دانش آموخته دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شهید بهشتی هستم. بعد از فارغ التحصیلی برای طرح به آبادان رفتم و از سال 1376 در تهران در مطب خودم به طبابت مشغول شدم. من تخصص نگرفتم و از این جهت هنوز هم گاهی احساس تاسف دارم ولی سعی کردم خودم را به روز نگه دارم. بنابراین تا حد امکان در کنگره­ها و بازآموزی­ها حضور فعال داشتم.

در سمینارهای علمی همیشه به دنبال مباحثی بودم که در آنها حاصل تجربیات همکاران را شنیده، آنها را آموخته و بتوانم از این تجارب ارزشمند در درمان بیمارانم استفاده کنم. این سبک مطالعه و یادگیری که به آن علاقه داشته­ام، شاید سرمنشا فعالیت­های امروز ما در کانادا هم به نوعی به همین موضوع ارتباط داشته باشد.

دو اتفاق

من تقریبا در تمام دوره طبابتم در زمینه دندانپزشکی زیبایی کار کرده­ام. علاقه من به دندانپزشکی زیبایی هم به دو اتفاق برمی­گردد. اتفاق اول حضور من در مطب دکتر علی یزدانی بود. در دوران دانشجویی به طور مرتب به مطب دکتر یزدانی می­رفتم و عشق و علاقه دکتر یزدانی به درمان­های زیبایی به من هم منتقل شد. اتفاق دوم آشنایی من با دکتر فرخ آصف زاده بود. این آشنایی که به واسطه دکتر اردشیر رنجبری اتفاق افتاد مبنای همکاری­های گسترده­ای شد که تا به حال و در اینجا هم ادامه داشته است. باید اذعان کنم که کار دندانپزشکی را بیشتر از هرچیز مدیون دکتر یزدانی و دکتر آصف زاده هستم.

گرایش به درمان­های تخصصی

من همیشه سعی کرده­ام فعالیتم در دندانپزشکی محدود به یک یا دو زمینه باشد و باور داشتم در این صورت می­توانم خدمات بهتری به بیمارانم ارائه کنم. عقیده داشتم و دارم که بهتر است هر کاری توسط متخصص آن کار انجام شود. البته منکر این مساله نیستم که برخی از دندانپزشکان عمومی در بسیاری زمینه­ها درمان­های عالی و بسیار باکیفیتی انجام می­دهند.

آن زمان خیلی رسم نبود مطب­های دندانپزشکی به شکل یک کلینیک با حضور چند دندانپزشک متخصص فعالیت کنند ولی قبولی همسرم دکتر ارباب زاده در رشته ارتودونسی در همان روزهای ابتدایی تاسیس مطب باعث شد خواه ناخواه مطب ما به سمت و سوی درمان­های تخصصی و کار گروهی پیش برود. من عاشق کار تیمی و گروهی بودم و هستم و همین رویکرد همیشه در طول زندگی من وجود داشته است.

ارتباط با بیمار و مدیریت مطب

ارتباط با بیمار و مدیریت مطب یکی از مباحث مورد علاقه من بوده و هست و همیشه در این زمینه مطالعه و تحقیق می­کردم. سال 1387 بود که دکتر آصف زاده به من پیشنهاد کردند در کنگره هشتم انجمن متخصصان ترمیمی که خود ایشان ریاست کنگره را برعهده داشتند یک پانل در زمینه ارتباط با بیمار و مدیریت مطب برگزار کنم. فکر می­کنم این نخستین پانلی بود که در این زمینه در یک کنگره برگزار می­شد. استقبال از آن پانل بسیار خوب بود و دکتر آصف زاده هم من را تشویق می­کردند که در این زمینه بیشتر تحقیق و فعالیت کنم. بعد از آن کنگره، در چند کنگره دیگر هم پانل و ورک شاپ داشتم و علاوه بر این­ها، در حیطه مباحث مربوط به مدیریت مطب و ارتباط با بیمار چندین دوره در کشورهای مختلف را گذراندم که آخرین آنها دوره­ 8 ماهه­ای بود که دانشگاه تورنتو سالانه برگزار می­کند. یک کتاب هم با همکاری دکتر ارباب زاده و دکتر آصف زاده در همین زمینه ترجمه کردیم با عنوان «ارتباط بهتر نتیجه برتر». البته این را اضافه کنم که پیش از انقلاب آقای دکتر صحافیان متخصص ارتودونسی و عضو هیات علمی دانشکده دندانپزشکی دانشگاه مشهد در این زمینه کتابی تالیف کرده بودند و این مبحث را تدریس می­کردند ولی متاسفانه بعدا این درس از برنامه دانشگاه­ها حذف شد. یادم هست وقتی پانل خود من در کنگره هشتم انجمن ترمیمی برگزار شد بعضی از همکاران طومار بلندبالایی برعلیه من تهیه کردند ولی بعدا تعدادی از امضاکنندگان همین طومار به صورت جدی همین مباحث مربوط به ارتباط با بیمار و مدیریت مطب را پیگیری و تدریس می­کنند.

مهاجرت به کانادا

هشت سال می­شود که به کانادا آمده­ایم. سه سال اول بیشتر در حال رفت و آمد بین ایران و کانادا بودیم ولی در 5 سال گذشته بیشتر ایام سال را در کانادا هستم. من از همان ابتدا تصمیم گرفتم دنبال معادل کردن مدرک و گرفتن لایسنس نروم ولی راستش را بخواهید الان این کار را به همکارانی که دندانپزشکی را دوست دارند و به کانادا می­آیند توصیه نمی­کنم. شاید اصلی­ترین دلیلی که من دنبال معادل کردن مدرک­م نرفتم مطب بسیار خوبی بود که در ایران داشتیم و داریم. حتی یک لحظه نمی­توانستم به نبودن آن مطب و خاطرات دو دهه کار با عشق و علاقه فکر کنم ولی اگر به 6 سال قبل برگردم مطمئنا تصمیم دیگری خواهم گرفت. کسی که عاشق کار است و عاشق کنار دیگران بودن، نباید دغدغه زمان و مکان داشته باشد.

سمینار مدیریت مطب

سال 2017 با Domacan آشنا شدم. این موسسه کانادایی سمینارهایی در زمینه مدیریت مطب برگزار می­کرد و من هم بصورت داوطلبانه شروع به همکاری با آنها کردم. با همکاری این موسسه و هماهنگی با دکتر ترمه­ای، یک سمینار مدیریت مطب برای IODA برگزار شد. این سمینار بسیار موفق بود و با کمک دوستان توانستیم 80 نفر شرکت کننده برای این سمینار دعوت کنیم. دیدن این تعداد دندانپزشک ایرانی موفق جرقه­ای شد که در نهایت به راه­اندازی دوره­های بازآموزی منتهی گشت.

دوره­های بازآموزی(continuing education)

برگزاری سمینار مدیریت مطب همزمان شد با پرورش ایده­ای برای ارائه دوره­های بازآموزی که به اتفاق دکتر آصف زاده و دکتر رنجبری اجرای آن را مد نظر داشتیم. تا اینکه تقریبا در آوریل 2018، Eversmiles با هدف ارائه سمینارهای علمی برای همکاران دندانپزشک در کانادا شروع به کار کرد. محل اولیه مرکز ما در طبقه فوقانی مطب دوست خوب­مان دکتر علی شکیب بود که در راه­اندازی و اجرای برنامه­های مربوطه صمیمانه با ما همفکری و تبادل نظر داشت. ایده­ اصلی تاسیس Eversmiles این بود که پیش خودمان فکر کردیم چه نیروهای کارآمدی از همکاران دندانپزشک متخصص در کانادا حضور دارند که اغلب­شان به عنوان دندانپزشک عمومی در حال فعالیت هستند و یا بعضی از آنها اینجا طبابت نمی­کنند و حیف است جامعه دندانپزشکان ایرانی در وهله اول و دندانپزشکان غیرایرانی در مرحله بعد از علم و تجربه این دوستان بهره­مند نشوند.

در سپتامبر 2018 دکتر شهباز ناصرمستوفی و همسرشان مهندس ادب هم به ما پیوستند. نخستین سمینار Eversmiles توسط دکتر فرخ آصف زاده در زمینه دندانپزشکی زیبایی در همان تاریخ اجرا شد.

تیم اجرایی

بیشتر از یک سال اول تقریبا همه کارهای اجرایی را من، دکتر ارباب زاده و مهندس نشاط ادب انجام می­دادیم. پایه و اساس آن چیزی که از Eversmiles در شبکه­های مجازی مشاهده می­کنید حاصل زحمات بی­دریغ مهندس ادب است.

در ژوئن 2019 موفق شدیم از انجمن دندانپزشکان عمومی آمریکا(American General Dental Association) گواهی آموزش مداوم(CE) را دریافت کنیم و از این به بعد طبق پروتکل آنها سمینارهای علمی را برگزار کرده­ایم. در حال حاضر تیم ما با حضور دکتر آصف زاده، دکتر رنجبری، دکتر مازیار دولتشاهی و دکتر ساینا شیرازی تکمیل به فعالیت خود ادامه می­دهد.

دوره­های دایرکت لایسنسینگ

اصل تمرکز ما روی برنامه­های مربوط به CE بوده و هست و نخستین گروه ایرانی بودیم که این برنامه­ها را آغاز کردیم. در سال 2018 و در خلال برگزاری این برنامه­ها بود که با دکتر مجید ذاکری آشنا شدیم و به پیشنهاد ایشان تصمیم گرفتیم کلاس­های اسکیلز را هم راه­اندازی کنیم. الان سه دوره است که این کلاس­ها را برگزار می­کنیم و از فضای آن علاوه بر آموزش اسکیلز برای برنامه­های هندز آن هم استفاده می­کنیم.  علاوه بر اسکیلز، سه دوره هم کلاس­های جاجمنت را برگزار کرده­ایم که مسوولیت آن با آقای دکتر پوریا مطهری بوده است.  هدف ما از برگزاری کلاس­های مرتبط با امتحانات دایرکت لایسنسینگ، فراهم کردن شرایط برای دوستانی است که بخواهند در یک کلاس خصوصی یا نیمه خصوصی شرکت کنند. سعی ما ارائه سرویس به این گروه از دندانپزشکان است.

برنامه­های علمی دوران کرونا

ظهور کرونا زندگی همه ما را تغییر داده است. در تمام دنیا همه چیز متوقف شده و مردم به ناچار در خانه مانده­اند. بهرحال بعد از اینکه ماجرای پاندمی به شکلی جدی درآمد ما به این فکر افتادیم که در این شرایط برای کمک به همکاران دندانپزشک چه کارهایی می­توانیم انجام دهیم. بعد از همفکری با دوستان به این نتیجه رسیدیم که برنامه وبینارهای Eversmiles را راه­اندازی کنیم. هنگام اجرای وبینارها هم سعی کردیم مراقبت­های مربوط به پیشگیری از کرونا را کاملا رعایت کنیم که دشواری­های خاص خودش را داشته و دارد.

استقبال از وبینارها به حدی خوب بود که علاوه بر تداوم آنها دو برنامه دیگر یعنی دنتال تاک(dental talk) و پرسش و پاسخ را هم به وبینارها اضافه کردیم.  قصد داریم در آینده برنامه­های dental talk به صورت منظم و ثابت ماهانه برگزار شود.

عشق و شور کلید موفقیت

همه چیز را نباید به دو دوتا چهارتا مالی و اقتصادی مرتبط کرد. برگزاری این وبینارها هیچ منفعت مالی برای ما نداشته و ندارد و حتی در این شرایط افت و رکود اقتصادی هزینه­های تازه­ای هم به ما تحمیل می­کند ولی وقتی این حجم استقبال و این همه پیام­های دلگرم­کننده از طرف همکاران به صورت بازخورد به ما می­رسد مصمم می­شویم که این سری برنامه­ها را تا جایی که امکان دارد ادامه بدهیم. باور کنید بهترین و دقیق­ترین برنامه­های مربوط به بیزنس اگر بدون عشق و علاقه به آن کار اجرا شوند شکست خواهند خورد. من و همکارانم در این مجموعه واقعا با همه وجود در حال کار هستیم تا بتوانیم در این شرایط کمکی هرچقدر کوچک به همکاران خود داشته باشیم. در حالت عادی شاید برگزاری هر کدام از این برنامه­ها به روزی 6 ساعت کار احتیاج داشته باشد ولی در شرایط فعلی و با عدم حضور فیزیکی در سنتر و رعایت فاصله از هم، به زمانی به مراتب بیشتر نیاز دارد.

ساختارهای برای دوران پساکرونا

کرونا بهرحال باعث شد تا همه ما ساختارهایی را با توجه به نیاز فعلی خود ایجاد کنیم. یکی از ویژگی­های این شرایط خاص این است که طولانی مدت بوده است. مثلا اینطور نبوده که در عرض یک ماه مشکل ایجاد و برطرف شود. چند ماه است تمام دنیا با این مشکل دست به گریبان هستند و طبق برآوردها ممکن است حتی تا یک سال دیگر هم این ماجرا ادامه داشته باشد. در نتیجه باعث شده مردم به یک سری رفتارها عادت کنند. کرونا بهرحال دیر یا زود تمام خواهد شد ولی اثراتش در زندگی ما به این زودی­ها از بین نخواهد رفت. من فکر می­کنم پس از تمام شدن این دوره پاندمی، لزومی ندارد این همه وقت ما در ترافیک و رانندگی تلف شود. چرا باید دوباره نفس زمین را گرفت و به محیط زیست و هوا آسیب رساند؟ وقتی می­شود مثل الان سمینارهایی را بصورت آنلاین برگزار کرد چرا از این تجربه در آینده استفاده نشود؟

Eversmiles قصد دارد این برنامه­ها را ادامه داده و همکاران می­توانند به صورت مجازی در کلاس­های ما شرکت کنند. گرچه آن موقع بهرحال بابت این برنامه­ها هزینه دریافت خواهیم کرد ولی این هزینه­ها قطعا کم است. در برنامه­های عملی هم بعد از یک دوره تئوری آنلاین، شرکت کنندگان می­توانند در گروه­های مثلا ده نفره به صورت حضوری در برنامه­های عملی شرکت کنند.

حرف آخر

ما قرار نیست خودمان را به کامیونیتی دندانپزشکان ایرانی محدود کنیم ولی مخاطبان ایرانی همیشه برای ما در اولویت بوده و هستند. دیگر اینکه بر اساس آنچه همیشه در طول زندگی کاری­م در پیش گرفته­ام به شدت به کار تیمی و البته تخصصی اعتقاد دارم و باور دارم هر فرد، گروه یا تشکیلاتی در یک زمینه عملکرد بهتر و موثرتری خواهد داشت. اگر گروه­های فعال علمی و صنفی ایرانی در کانادا در کنار هم قرار بگیرند و هرکدام در زمینه­هایی که عملکرد و بازدهی بهتری دارند فعالیت کنند اما با هم همسو و هم جهت و همکار باشند علاوه بر تقویت جامعه مهاجر ایرانی، دستاوردهای بیشتر و بهتری هم خواهند داشت؛ انرژی و تمرکز و نیروی انسانی روی مباحثی مشخص متمرکز می­شود و به لحاظ اقتصادی هم بازدهی بیشتری خواهد داشت چون بهرحال ما جامعه کوچکی هستیم و اقلیت محسوب می­شویم. من فکر می­کنم ما ایرانی­ها برخلاف بسیاری از جوامع مهاجر دیگر بازی مهاجرت را هنوز یاد نگرفته­ایم چون به لحاظ تاریخی برخلاف مثلا مردم شرق آسیا یا هند یا کلیمیان مدت زیادی از مهاجرت ایرانی­ها به کشورهای دیگر نمی­گذرد و در این مورد تازه­کار محسوب می­شویم.

ما زمانی می­توانیم از اقلیت به اکثریت تبدیل شویم که بهم بپیوندیم و باهم کار کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

گفتگو با دکتررضا ترمه ای

ج ژوئن 12 , 2020
آرام و خاموش به سمت موفقیت دکتر علیرضا آشوری: دوستانی که سابقه فعالیت صنفی دارند حتما تصدیق می­کنند که این قبیل فعالیت‌­ها اساسا کار دشواری است و چقدر سخت­‌تر می‌­شود وقتی که قرار باشد در یک کشور دیگر با قوانین و فرهنگ و شرایطی متفاوت با سرزمین مادری چنین فعالیت­‌هایی […]
دکتر رضا ترمه ای