آیاآماردرستی ازکارکرد مطبتان دارید؟

نقدینگی ودیگرهیچ!

آیاآماردرستی ازکارکرد مطبتان دارید؟

راجرلوین؛دندان‌پزشک ومدیرشرکت مشاوره مدیریت مطب لوینگروپ

مترجم: ملیکابهزادی

قبل از پاندمی کرونا، واقعاً نیازی نبود اغلب مطب‌های دندان‌پزشکی نگران پول نقد باشند. در عوض، اغلب کسب و کارهای بزرگ هر روز نگران نقدینگی‌شان بودند. 

حرفه دندان‌پزشکی از جریان عرضه و تقاضای ارائه خدمات به بیماران بهره می‌برد و به همین دلیل اغلب مطب‌ها امکان یافته‌اند به مقدار کافی نقدینگی داشته باشند و به ذخایر پولی خود هم سر نزنند.

اما وقتی پاندمی سر رسید، بسیاری از مطب‌ها برای اولین بار معنای ضرب‌المثل قدیمی “Cash is King” را متوجه شدند. خوشبختانه اغلب آن‌ها به سلامتی پاندمی را پشت سر گذاشتند و تقاضاهای زیاد بعد از بازگشایی مطب، باعث شد نقدینگی‌شان افزایش یابد. حالا وقت آن است که یک درس را درباره ارزش پول قد یاد بگیریم.

چرانقدینگی؟

تنها آماری که برای ارزیابی وضعیت مطلوب کارکرد مطب دندان‌پزشکی قابل اعتناست، نقدینگی است. برای مثال ما در کلینیک خودمان بر روی افزایش بهره‌وری تمرکز می‌کنیم؛ اما چرا؟ بهره‌وری نشان‌دهنده‌ی میزان عملکرد مطب و شاخصی است برای اینکه ببینیم مطب فرایندی رو به رشد دارد یا رو به عقب‌گرد است. 

اما بهره‌وری مطب مشتق از مقدار نقدینگی آن است. این موضوع درباره هزینه‌های سربار، میزان پس‌انداز و سایر آمارها هم صادق است؛ چرا که همه آن‌ها نشان می‌دهند یک مطب چه میزان نقدینگی دارد. 

حرف آخروتمام: مطبی موفق می‌شود که نقدینگی داشته باشد

درک این نکته که چرا میزان نقدینگی تنها آماری است که برای ادامه حیات مطب اهمیت دارد آسان است؛ اما اغلب اشتباه فهم می‌شود. اغلب دندان‌پزشکان نمی‌توانند به سرعت بگویند که در هر روز چه مقدار نقدینگی دارند. پیشنهاد ما این است که دندان‌پزشک هر روز در آغاز کار، میزان نقدینگی موجود را بررسی کند. به این ترتیب در عرض چند هفته این الگو ادامه پیدا می‌کند و واقعیت را نشان می‌دهد.

به خاطر داشته باشید که اضافه بر نقدینگی، بدهی‌ها هم باید مورد توجه قرار گیرند. بسیاری از مطب‌ها مقروض هستند: اجاره‌های بلندمدت و سایر تعهدات مالی که وقتی دندان‌پزشکان به سود و زیان ماهانه مطبشان فکر می‌کنند آن‌ها را در نظر نمی‌گیرند. اظهارنامه ماهانه سود و زیان، تصویر حقیقی از وضعیت اقتصادی مطب را نشان نمی‌دهد چرا که بدهی‌های سالانه و طولانی‌مدت در آن‌ نمود ندارد. 

اهمیت اعتبار مالی

در نهایت باید اطمینان حاصل کنید که مطبتان پشتوانه اعتباری دارد. شما به این پشتوانه نیاز دارید تا در مواقع اضطراری به آن رجوع کنید. هزاران مطب دندان‌پزشکی وجود دارند که اگر برنامه‌ریزی بهتری برای نقدینگی خود داشتند می‌توانستند جایگاه خود را حفظ کنند. این مطب‌ها توسط افراد باهوش و کارآفرین و با ارائه خدمات عالی اداره می‌شدند؛ اما باز هم بازی را باختند. دلیل این باخت هم فقط این بود که از نقدینگی تهی شدند. 

من کارآفرین را کسی می‌دانم که یک شرکت را راه‌اندازی می‌کند و سپس پا در مسیری می‌گذارد تا ببیند آیا می‌تواند محصولات و خدمات خود را سریع‌تر از فرایند تبدیل پول به خدمات بفروشد یا خیر. اگر بتواند این کار را بکند رشد می‌کند و اگر نه ضرر و زیان می‌دهد.

با توجه به عرضه و تقاضای موجود، دندان‌پزشکی نسبت به بسیاری دیگر از کسب و کارها در وضعیت بسیار بهتری قرار دارد. با این حال؛ ما دندان‌پزشکان در پیش‌بینی رکود و بحران‌هایی مانند پاندمی موفق نبوده‌ایم. خبر خوب این است که اگر یک وضعیت اضطراری دیگر هم سر از ناکجاآباد درآورد، اگر نقدینگی داشته باشید هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

منبع:  dentistryiq

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مرگ بر اثر سرطان فک یا قتل با دوای دندان؟!

د جولای 25 , 2022
مرگ بر اثر سرطان فک یا قتل با دوای دندان؟!نگاهی به مرگ سیدجمال الدین اسدآبادینوشته دکتر سعید میرسعیدیدندانپزشک – پژوهشگر تاریخ سید جمال الدین اسدآبادی چهره تاثیرگذار در تحولات سیاسی و مذهبی ایران و خاورمیانه، در روز ۱۹اسفند ۱۲۷۵ خورشیدی برابر با پنجم شوال ۱۳۱۴ قمری در شهر استانبول درگذشت.مرگ […]