نگاهى به ارزهای دیجیتال

ارز ديجيتال چيست؟
ارز ديجيتال ترجمه‌اى از عبارت cryptocurrency است و در واقع ارزهاى ديجيتال ارزهايى طراحی شده با پروتکل‌های رمزگذاری‌ شده هستند که با هدف کاهش میزان تقلب و ممانعت از جعل و کلاه‌برداری ارزی ایجاد می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی آن‌ها غیر متمرکز بودن است؛ بدین معنا که هیچ نهاد، سازمان یا دولت خاصی، آن را تحت نظارت و کنترل خود ندارد.


انواع ارزهای دیجیتال شامل موارد زیر هست:

انواع ارز دیجیتال بر اساس ساختار

توکن
کوین

انواع ارز دیجیتال بر اساس ماهیت

بیت کوین
آلت کوین
استیبل کوین
شت کوین
میم کوین


توکن چیست؟


توکن‌ها همان ارزهای رمزنگاری شده هستند و در واقع يك نوع ارز دیجیتال هستند که بر اساس تکنولوژی بلاکچین عمل می‌کنند و امنیت و حریم خصوصی بیشتری را به کاربران ارائه می‌دهند.
توکن‌ها به عنوان واحدهای اصلی تجارت در بلاکچین عمل می‌کنند. آن‌ها به صورت دیجیتالی با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری به وجود می‌آیند و از طریق تراکنش‌های بلاکچینی انتقال داده می‌شوند.

انواع توکن‌ها

توکن مبادله‌ای (Utility Token)

 توکن‌های امنیتی (Security Tokens)

توکن نمایندگی (Representational Token)

توکن هیبریدی (Hybrid Token)



نمونه‌های زیر، مثال‌هایی از مشهور‌ترین توکن‌ها هستند:


Tether
Shina Inu
LEO Token
Binance USD
Dai


کوین چیست؟

کوین در واقع به معنی سکه است، اما نه سکه‌ی فیزیکی که قابل لمس باشد. در واقع، به ارزهای دیجیتالی که به بلاک چین پروژه‌های دیگر متکی نیستند و خودشان بلاک چین  اختصاصی دارند، یک کوین گفته می‌شود.
هر COIN در بازار ارزهای دیجیتال برای این‌که کارایی داشته باشد، باید از یک الگوریتم شبکه‌ای پیروی کند که بلاکچین نامیده می‌شود. اگر کوینی دارای بلاکچین اختصاصی نباشد، نمی‌توان آن را در دسته کوین‌ها قرار داد.

انواع کوین‌ها

متمرکز
غیرمتمرکز



بیت کوین چیست؟

بیت کوین پادشاه تمام رمز ارزها است، این ارز نوعی پول دیجیتالی است، اما بر خلاف پول‌های کاغذی (فیات) رایج مانند: ریال، دلار و یورو که هر روز استفاده می‌کنیم و توسط بانک‌های مرکزی کنترل می‌شوند، تحت نظر هیچ بانکی نیست؛ این رمز ارز و تمام تراکنش‌های مرتبط با آن توسط هزاران کامپیوتر در سراسر جهان کنترل می‌شود و شبکه آن به لطف کاربران موجود در آن، فعالیت می‌کند. این کاربران توسط فرد یا نهاد خاصی انتخاب نمی‌شوند و تصمیم برای فعالیت در شبکه بیت کوین، به‌طور کامل داوطلبانه و اختیاری است.

آلت کوین چیست؟

به تمامی انواع ارز دیجیتال به جز بیت کوین، آلت کوین (Altcoin) گفته می‌شود. آلت کوین‌های اولیه، با هدف بهبود برخی از ویژگی‌های بیت کوین همچون سرعت تراکنش‌ها یا بهره‌وری انرژی به وجود آمدند، اما با گذر زمان آلت کوین‌های گوناگونی در راستای اهداف مختلف توسعه‌دهندگان راه‌اندازی شدند. هر آلت کوین متعلق به بلاک چین مخصوص خود است. برخی از این بلاک چین‌ها، فورک‌‌های شبکه‌های دیگری همچون بیت کوین و اتریوم هستند، یعنی از تقسیم زنجیره اصلی به یک زنجیره ناسازگار با بلاک چین اولیه به وجود آمده‌اند.

در واقع آلت کوین‌‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که روی یک سری پروتکل و قوانین پیاده‌سازی شده‌اند و پروتکل‌های آن‌ها با بیت کوین تفاوت دارد. بعضی از مهمترین این آلت‌کوین‌ها لایت کوین و ریپل هستند.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین (Stablecoin) یک آلت کوین است که برای حفظ ثبات قیمت در طول زمان طراحی شده است. این نوع ارزهای دیجیتال به پول فیات مانند دلار آمریکا، سایر ارزهای رمزنگاری شده، فلزات گرانبها یا ترکیبی از هر سه وابسته هستند. دلیل این وابستگی تلاش برای ثابت نگه داشتن قیمت آن‌ها است. هر واحد از یک استیبل کوین بدون توجه به شرایط کلی بازار همیشه قیمت ثابتی دارد، به همین دلیل آ‌ن‌ها را با عنوان ارز دیجیتال پایدار و با ثبات نیز می‌شناسند. مهمترین موارد نظیر تتر  (USDT)، یو اس دی سی (USDC) و بایننس یو اس دی (BUSD) دارای پشتوانه دلار آمریکا هستند و قیمت هر واحد آن‌ها همیشه یک دلار آمریکا است.

شت کوین چیست؟

شت کوین یا توکن بی ارزش در واقع اصطلاحی برای نشان دادن ناچیز بودن یک رمز ارز است.

اصطلاح شت کوین به تمام رمز ارزهای بدون نو‌آوری که در بازار وجود دارند، اشاره دارد. ارزهایی که بدون هدف مشخص ایجاد شده‌، با قیمت‌های سوداگرانه عرضه می‌شوند و هیچ کاربرد منحصر به‌فردی ندارند زیرا یک کپی ساده‌ از پروژه‌های دیگر هستند.

میم کوین چیست؟

میم‌کوین‌ها ارزهای دیجیتالی هستند که تحت تأثیر شوخی‌های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد می‌شوند. اولین و محبوب‌ترین ارز دیجیتال میم، دوج‌کوین است که در سال 2013 ایجاد شد و امروز یک ارز دیجیتال موفق محسوب می‌شود.
این نوع ارز ممکن است به خاطر توییت یک شخص تأثیرگذار پامپ و دامپ شود.

بعد از دوج، شیبا اینو (Shiba inu) و سیف‌مون (Safemoon) دوتا از شناخته‌شده‌ترین میم‌کوین‌ها هستند .


روش‌هاى كسب درآمد با ارزهاى ديجيتال:

خرید و هولد کردن: در این روش شما مقداری از هر ارز را خریداری می‌کنید و برای بلند مدت نگهداری می‌کنید.

معامله‌گری یا تریدینگ: به معنی خرید و فروش ارزهای دیجیتال به منظور کسب سود از نوسانات قیمت می‌باشد.

استخراج:


ماینینگ یا استخراج بیت کوین، یکی از فرآیندهای کلیدی در حوزه کریپتوکارنسی و همچنین از مهم‌ترین روش‌ها برای کسب درآمد از ارز دیجیتال به شمار می‌رود. علاقمندان و فعالان حوزه رمز ارزها می‌توانند به غیر از ترید یا سرمایه‌گذاری، به انواع استخراج  ارز دیجیتال از این طریق درآمدزایی کنند.
استخراج بیت کوین فرآیندی است که در طی آن، بیت کوین‌های جدید وارد گردش می‌شوند. این استخراج با کمک تجهیزات و سخت‌افزارهای گران‌قیمتی انجام می‌شود که قادرند مسئله محاسباتی بسیار پیچیده‌ای را حل کنند. نخستین کامپیوتری که بتواند پاسخ مسئله را پیدا کند، بلاک بعدی بلاک چین بیت کوین را دریافت کرده و فرآیند دوباره آغاز می‌شود.
انواع استخراج ارز دیجیتال و به‌خصوص بیت کوین کاری دشوار، پرهزینه و تنها به صورت پراکنده سودآور است. با این وجود، ماینینگ برای بسیاری از سرمایه‌گذاران کریپتو جذابیت خاصی دارد زیرا ماینرها در ازای فعالیت‌های خود پاداش دریافت می‌کنند.

زمانی که ساتوشی ناکاموتو به عنوان خالق اولین ارز رمزنگاری شده در بازار ارزهای دیجیتال، وایت پیپر بیت کوین را منتشر کرد، هیچکس توقع نداشت که چندین سال بعد ارزش همان بیت کوین به این میزان افزایش پیدا کند.
در سال‌های اخیر کشورها و دولت‌های مختلف نیز واکنش‌های کاملاً متفاوتی نسبت به پذیرش ارز دیجیتال به عنوان ارز رسمی کشور از خود نشان داده‌اند. افراد زیادی هم بخش زیادی از دارایی خود را به سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال اختصاص داده‌اند.

به طور کلی افراد مشهور و معاملگران به نام نسبت به آینده ارزهای دیجیتال نظرات مثبتی دارند و معتقدند با توجه به روند مثبت و صعودی که تا به حال داشته‌اند، این روند ادامه‌دار خواهد بود.
به طور مثال ایلان ماسک، کارآفرین و تاجر آمریکایی که با حمایت‌های خود از برخی ارزهای دیجیتال در دنیای کریپتوکارنسی به فردی تأثیرگذار تبدیل شده است، نظر مثبتی درباره آينده‌ى ارزهاى دیجیتال دارد. یکی از ارزهای دیجیتال محبوب وی دوج کوین است و بارها از طریق پست‌های توییتری خود از آن حمایت کرده است.

همچنین پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام معتقد است که:

ارزهای دیجیتال به زودی جای بسیاری از ارزهای رایج را می‌گیرند و در آینده‌ای نه چندان دور بخش مهمی از زندگی روزمره‌ی ما می‌شوند.

نویسنده: صرافی گیشا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

مزایا و چالش‌های ساخت یک کلینیک دندانپزشکی جدید

ی فوریه 25 , 2024
در طی دوران فعالیت حرفه‌ایی یک دندانپزشک، تصمیم برای ساخت یک کلینیک دندانپزشکی جدید هم یک حرکت استراتژیک و هم یک سرمایه‌گذاری بلند مدت مهم است همانند تمامی پروژه های ساختمانی مسکونی و تجاری، برای احداث یک کلینیک دندانپزشکی جدید، باید موارد بسیاری را قبل از اجرای پروژه، در طول […]