راهکارهایی عملی برای بهتر شدن فعالیت شما در مطب

راهکارهایی عملی برای بهتر شدن فعالیت شما در مطب
از طبابت لذت ببرید
دکتر رامین ازقندی
پریودونتیست – ایمپلنتولوژیست
واشنگتن دی سی؛ ایالات متحده آمریکا

هدف نهایی شما از کار دندانپزشکی چیست؟
وقتی دوست و همکار عزیزم دکتر آصف زاده ازمن خواست تا مقالهای برای شماره جدید نشریه لذت دندانپزشکی (JOD) تنظیم کنم، کمی به فکر فرو رفتم؛ آیا تجربه‌ام را به عنوان یک پریودونتیست با 22 سال سابقه با همکاران به اشتراک بگذارم یا از تجاربم بعنوان یک “انسان” در این حرفه با تمام مزایا و معایبش صحبت کنم.
این بار در مسیری قدم می‌گذارم که کمتر مورد توجه و استفاده بوده و تصمیم دارم شما را به دنیای خودم دعوت کرده و برایتان بگویم که وقتی هر روز به سر کارم میروم چه چیزی برای من احساس شعف و لذت به ارمغان میآورد.


همیشه اعتقاد داشتم که چالش برانگیزترین بخش شغل من(و احتمالا همه شما) بخش تکنیکی فعالیت ما نیست بلکه مدیریت رفتاری(behavioral management) آن چیزی است که محدوده کاری ما اتفاق می‌افتد. اجازه بدهید موضوع را کمی روشن‌تر کنم: همه ما در دوره عمومی و تخصصی و غیره و ذلک برای انجام “کارمان” آموزش دیده‌ایم. من با تجربه آموختن و تدریس در سه دانشکده دندانپزشکی معتبر در ایالات متحده، به شما میگویم که حلقه مفقوده در اینجا دقیقا چیست: مدیریت رفتاری. به ما هرگز یاد نداده‌اند چطور محیط کاری خود یا پرسنل یا بیمارانمان را به درستی مدیریت کنیم.

در نگاه نخست این موضوع ممکن است کسالت بار جلوه کند ولی راه رسیدن به یک پرکتیس روزانه لذت بخش دقیقا از همینجا عبور می‌کند و همین موضوع است که تمام تفاوتها را رقم می‌زند.
اغلب دندانپزشکانی که میشناسم، فارغ از اینکه عمومی هستند یا متخصص، غرولندهای خاص خود را از پرسنل و برخی بیماران مطرح میکنند. به ندرت اتفاق میافتد که ببینیم کسی از جنبه‌های تکنیکی شغل خود صحبت میکند. همین مساله به تنهایی تاییدی است بر آنچه میخواهم اینجا با شما در میان بگذاریم. اگر ما به هنر مدیریت رفتاری تسلط داشته باشیم، در مسیر لذت بردن حداکثری از حرفه خود قرار خواهیم گرفت.
ابتدا باید این حقیقت را بپذیریم که ما در بخش خدماتی قرار داریم. موفقترین بیزنس‌ها در این بخش آنهایی هستند که مفهوم راضی نگه داشتن مشتری به هر قیمت(ultimate customer service) را پذیرفته و رعایت می‌کنند. به برندهایی در شهر یا کشور خود فکر کنید که دوست دارید و از آنها راضی هستید. نقطه اشتراک همه آنها این است که با مشتری خود طوری رفتار می‌کنند که احساس مهم و خاص بودن به آنها القا میشود.
کمی که بیشتر کند و کاو کنید متوجه میشوید، دلیلی که چنین احساسی داریم این است که کارمندان آنها همیشه و در هر موقع طوری با ما رفتار میکنند انگار همه ما VIP هستیم. این احساس مهم بودن باعث ایجاد احساس وفاداری(loyalty) می‌شود که مهمترین سرمایه و ثروت هر بیزنسی محسوب می‌شود. خیلی ساده، مراجعه مجدد یک مشتری به مراتب به صرفه‌تر و سودآورتر از جذب یک مشتری جدید است. حالا بیایید نگاهی به چند گام عملی مرتبط با بیزنس دندانپزشکی داشته باشیم:

Step 1: Hire people’s people
به یاد داشته باشید که همیشه میتوان مهارتهای فنی و تکنیکی را آموزش داد ولی این مساله درباره شخصیت و هویت مصداق ندارد؛ در بهترین حالت میتوان آن را با یک سقلمه و نیشگون فعال کرد یا ارتقا داد! اگر کارمندان شما خلق و خوی مناسبی داشته باشند، فضای مطلوب و آرامش‌بخشی در مطب شما ایجاد می‌شود که به نوبه خود شرایط کاری بهتری را برای همه فراهم خواهد آورد.

Step 2: Treat them like your family
اگر کارمندان مناسبی را انتخاب کرده باشید و با آنها درست رفتار کنید، احتمال اینکه آنها برای شما و مطب بیش از وظایفشان مایه بگذارند بسیار بیشتر خواهد بود. همچنین احتمال اینکه مدت طولانیتری با شما کار کنند بیشتر خواهد بود. تعویض و تغییر مداوم در پرسنل یک منبع استرس بزرگ برای دندانپزشکان است. ثبات باعث آسودگی خاطر خواهد شد.

Step 3: Customer is right
بسیار خوب شما کارمندان مناسبی استخدام کرده‌اید و با آنها به درستی رفتار می‌کنید. آیا این تضمینی برای یک پرکتیس لذت‌بخش‌تر است؟ لزوما نه. ما باید جایگاه خود در جامعه را بشناسیم. وقتی به یک سازمان یا اداره خوب و درجه یک میرویم انتظار یک مشتری‌مداری(customer service) عالی را داریم. آیا ما می‌خواهیم یک سازمان درجه یک باشیم؟ با چسبیدن به همین اصل میتوان از بسیاری از اصطکاکها و برخوردهای قضایی اجتناب کرد هر چقدر که در آن موقع سخت و دشوار به نظر برسد.

Step 4: work to live not other way around!
ما معمولا چنان در زندگی روزمره غرق می‌شویم که نیازها و خواسته‌های خود را فراموش میکنیم. حتما در جریان کار روزانه برای خودتان وقتی در نظر بگیرید. خود را در مطب، خودرو یا هر جایی که بتوان با خود خلوت کرد و تنها بود، ایزوله کرده و مدیتیشن انجام دهید. من شخصا این کار را موثرترین روش برای شارژ کردن باتری‌هایم و افزودن لذت و خوشحالی به فعالیتهای رومزه‌ام در سر کار یافتم.

حرف آخر
در آخر، به یاد داشته باشید که لذت برای هر شخصی مفهومی فردی و متفاوت محسوب میشود. فهرست خودتان را تهیه کرده و سعی کنید در فعالیت دندانپزشکی روزمره آنها را انجام دهید. برداشتن چند گام ساده می‌تواند نتیجه‌ای باورنکردنی برای حس کردن خوشی و سرزندگی بعنوان یک دندانپزشک برای شما در بر داشته باشد. در نهایت، دندانپزشکی چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ ذهنی کاری سنگین و توانفرسا است. ما میتوانیم و باید عوامل استرس‌زا را در جریان فرآیند مدیریت رفتاری تا حداقل ممکن کاهش دهیم. بدون شک این کار قدمی مهم و مناسب در جهت به حداکثر رساندن لذت و سرزندگی شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

با جيرجيركها مهربان باشيم

پ اکتبر 1 , 2020
با جيرجيركها مهربان باشيمدکتر سارا مجللدندانپزشکمشاور سردبیر دلم امشب صاف است آسمان هم آرام و هزاران فانوس باد هم می آید و نسیمی زیرک سعی دارد که بفهماند شب مظهر این همه تاریکی و دلتنگی نیست… به گمانم فردا روز خوبی باشد صورت ماه به من می گوید! تورنتو و […]