رویارویی با استرس در دندانپزشکان

رویارویی با استرس در دندانپزشکان

بخش اول

دکتر نسترن ادیب راد

سایکوتراپیست

بر اساس یافته­های پژوهشی در زمینه استرس شغلی، دندانپزشکی به نسبت دیگر مشاغل، در زمره پراسترس­ترین شغل­ها قرار می­گیرد به طوری که تعداد زیادی از دندانپزشکان احساس می­کنند استرس شغلی آنها فراتر از توانایی ­شان برای کنار آمدن با آن است.

بسیاری از عوامل استرس در دندانپزشکان غیر قابل پیشگیری بوده و اجتناب ناپذیر است اما راه­هایی وجود دارد که به آنها کمک می­کند تا خود را با شرایط استرس­زا سازگار کرده اثرات منفی آن را روی خود، خانواده و محیط کار کاهش دهند.

 در این نوشتار کوتاه به نکات مهمی در زمینه مراقبت از خود که می­تواند به مدیریت سطح استرس کمک کند اشاره می­شود:

۱– کمک بگیرید 

استرس از مواردی نیست که به مرور خودش مرتفع شود و چیزی نیست که بخواهید به تنهایی با آن کنار بیایید. گفتگو کردن در مورد استرس، خواه با یک دوست، همکار، یا یک متخصص، فشار را بر شما کاهش می­دهد. همچنین به شما این فرصت را می­دهد که احساس خود را بیان کنید و به احتمال زیاد  اگر با یک فرد حرفه ای مشورت کنید راهکارها و مهارت­های خوبی برای کاهش و مدیریت استرس به شما پیشنهاد می­کند .

این نکته را به خاطر داشته باشید که  صحبت با کسی و درخواست کمک، نشانه ضعف نیست، بلکه یک گام مهم در جهت حل مشکل و برداشتن گام­هایی برای مدیریت استرس شماست. اگر احساس راحتی نمی­کنید با شخصی که می­شناسید صحبت کنید­، می­توانید با یک متخصص حرفه­ای و مورد اعتماد تماس بگیرید

2- ورزش کنید

حتی اگر شده دقایقی چند در روز را به ورزش اختصاص دهید. مطمئن باشید به زودی اثرات قابل توجه آن را متوجه می­شوید. . اگر احساس استرس می­کنید انگیزه پیدا کردن برای ورزش  بسیار دشوار است، اما ورزش باعث افزایش سطح سروتونین و اندورفین می­شود که احساسات مثبت در شما را افزایش می­دهد. ورزش و ترشح هورمون­های آرام بخش  به ذهن و بدن شما فرصت استراحت  می­دهد . ورزش همچنین قدرت تمرکز شما را بالا می­برد که به نوبه خود کیفیت کار و بهره­وری  شما را افزایش می­دهد. 

سعی کنید چند بار در هفته برنامه دویدن داشته باشید. شما حتی در هوای سرد هم می توانید برنامه دویدن را در منزل ادامه دهید. می توانید ورزش­های فرح بخش مانند پینگ پنگ، تنیس و یا والیبال هفتگی داشته باشید تا ضمن تقویت عضلات و جلوگیری از فرسودگی فیزیکی به دلیل کار یکنواخت، به آرامش خود کمک کرده و روابط اجتماعی­تان را نیز گسترش دهید.  همه اینها به نوبه خود سطح استرس شما را پایین می­آورد. نیازی نیست که به دنبال ایجاد تغییرات چشمگیری در تناسب اندام خود باشید ، اما سلامت فیزیکی خود را حفظ کرده و بدن خود را از استرس کار جدا کنید.

همچنین ورزش­هایی مانند یوگا باعث افزایش سطح تمرکز و کاهش فشار روانی  می­شود.یوگا به شما آموزش می­دهد که چگونه تنفس خود را عمیق تر کرده و با انجام ، مراقبه و می تواند وضعیت بدنی شما را بهبود بخشد. نتایج تحقیقات بسیاری  نشان می دهد که یوگا  استرس را به حداقل می رساند و بهره وری شما را بهبود می­بخشد. شما می­توانید فیلم­های ساده یوگا را به صورت آنلاین پیدا کنید و در منزل تمرین­ها را انجام دهید.

3- با جسم و روح خود مهربان باشید

ورزش یک نقطه شروع خوب برای مراقبت از خود است، اما وقتی دائماً مشغول کار هستید احتمال این که سلامتی جسمی خود را فراموش کنید زیاد است. برای کاهش استرس در طولانی مدت مهم است که چند عادت را در برنامه روزانه خود بگنجانید که اطمینان حاصل کنید که رفتار خوبی با بدن خود دارید.

شما می­توانید با مشاهده رژیم غذایی خود شروع کنید. میوه ، سبزیجات و غذاهای غیر فرآوری شده بیشتری به آنها اضافه کنید تا اطمینان حاصل شود بدن تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را دریافت می­کند. برای خوردن ناهار بین بیماران ممکن است فقط چند دقیقه وقت بگذارید، اما مطمئن شوید که غذایی که می­خورید سالم است. فست فود ممکن است یک گزینه سریع در شرایط کار پرفشار باشد، اما توجه کنید که افزودنی­های موجود در فست فودها باعث افزایش فرسودگی در مقابل استرس می­شود.

 ادامه در شماره بعد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

نکاتی درباره ساعت­ها

ی دسامبر 27 , 2020
نکاتی درباره ساعت­ها زمان به وقت سوییس دکتر اردشیر رنجبری  در مقولات مختلف زندگی به ویژه مسائل مرتبط با پیشرفت­های تکنولوژیک خواست­ و نیاز افراد متفاوت است. فردی ممکن است تنها توقع­ش از یک خودرو این باشد که ایمن بوده و او را از نقطه الف به نقطه ب برساند. […]